http://www.infoposel.cz --- tisk článku --- 24.04.2003, 00:53 --- rubrika " Servis pro NNO > Škola občanské iniciativy "
Vyúčtování grantů
Každá nadace může mít jiné požadavky na to, jakou zprávu a jaké vyúčtování bude za přidělený grant požadovat. Najdou se nadace, které přidělí grant a dál už se o něj nestarají, nechtějí zprávu, nekontrolují využití peněz. Jsou však výjimkou. Zpravidla obdržíme peníze, jejichž využití je upřesněno v grantové smlouvě - z celkové částky třeba 10 000 Kč můžeme 3 000 Kč využít na cestovné, další 2 000 Kč na kancelářské potřeby a 5 000 Kč třeba na tisk letáčků. Případná změna rozpočtu (zpravidla změna větší než 10%) bývá podmíněna schválením písemné žádosti. Grantová smlouva také určuje, v jakém časovém období můžeme peníze použít. Pokud grand končí 15. března, neměli bychom do vyúčtování zařadit doklady třeba z 20. března.
Pokud jsme v rámci grantu dostali 10 000 Kč a vyúčtovali bychom pouze třeba 9 780 Kč, museli bychom patrně zbytek, tedy 220 Kč, vrátit. Proto se vždy snažíme vyúčtovat nejméně celou částku. Nadace často určí, že určité procento (zpravidla 30%) rozpočtu musíme hradit z vlastních zdrojů, někdy (naštěstí spíše výjimečně) bude chtít, abychom i tyto vlastní zdroje zahrnuli do vyúčtování. V takovém případě musíme pro desetitisícový grant vyúčtovat dokonce 13 000 Kč.
Konkrétní podoba vyúčtování se opravdu může nadaci od nadace lišit, najčastěji však bude mít podobu tabulky se seznamem dokladů, případně bude nadace požadovat také kopie dokladů. Tabulka pak může vypadat asi takto:
Při nákupu na fakturu postačí, když se v tabulce objeví příslušný pokladní doklad nebo bankovní výpis. Pokud ale nadace požaduje kopie dokladů, měli bychom zkopírovat oboje - pokladní doklad i fakturu.