http://www.infoposel.cz --- tisk článku --- 25.03.2003, 11:12 --- rubrika " Servis pro NNO "

INFORMACE O PODPOŘE SOCIÁLNÍHO ZAČLEŇOVÁNÍ ZE STRUKTURÁLNÍCH FONDŮ EU

Česká republika se již několik let připravuje na využívání prostředků z Evropského sociálního fondu pro investice do rozvoje lidských zdrojů, prostřednictvím podpory zaměstnanosti, sociálního začleňování, celoživotního vzdělávání a rovných příležitostí. V předvstupním období využívala a využívá ČR zejména program Phare, jehož některé projekty byly zacíleny přímo na analýzu možností čerpání peněz z ESF a institucionálního zajištění celého procesu. Od roku 1992 byly pro podporu aktivní politiky zaměstnanosti využívány projekty PALMIF. Na jejich implementaci se podílely Správa služeb zaměstnanosti MPSV, úřady práce a agentura Národní vzdělávací fond. Cílem bylo experimentálně ověřit nové nástroje aktivní politiky zaměstnanosti, implementované prostřednictvím úřadů práce; řešení lokálních problémů podporou tvorby nových pracovních míst; změna kvalifikace pracovní síly a zvýšení její flexibility podporou rekvalifikací a dalších školících programů. Důležitým výsledkem bylo, kromě nově vytvořených pracovních míst, rekvalifikovaných pracovníků, uplatnění osob ze znevýhodněných skupin na trhu práce, podkladů pro aktivní politiku zaměstnanosti a legislativu, hlavně vytvoření sítě proškolených manažerů pro řízení projektů zaměstnanosti na úřadech práce a v dalších organizací. Tato síť by mohla být užitečná i pro další realizaci programu rozvoje lidských zdrojů a řízení projektů, využívajících podpory ESF.

V oblasti rozvoje lidských zdrojů byly realizovány dva speciální projekty Phare. První z nich, Strategie rozvoje lidských zdrojů pro Českou republiku, probíhal v letech 1999-2000 a specifikoval cíle pro celoživotní vzdělávání. V roce 2001 na něj navázal projekt Implementace strategie rozvoje lidských zdrojů pro ČR, který již připravil metodiku strategického řízení pro krajskou úroveň a doporučil zejména propojení otázek zaměstnanosti, vzdělávání a podnikání, vytvoření systému národní koordinace krajského managementu rozvoje lidských zdrojů atd. V roce 1996 se ČR zapojila i do programu Leonardo da Vinci zacíleného na podporu inovací a zvyšování kvality odborného vzdělávání.

Ze speciálního fondu SWIF financovaného v rámci Phare 1994 a 1997 byly podpořeny iniciativy nestátních subjektů zaměřené na rozvoj sociální péče a výcvik sociálních pracovníků a manažerů. Cílem bylo přispět k decentralizaci poskytování sociálních služeb zapojením nestátních subjektů ve spolupráci s okresními úřady a prověřit možnosti při rozšíření nových forem a metod.

Na tyto projekty pak navázaly projekty rozvoje lidských zdrojů a přípravy na čerpání podpory ESF. V rámci Phare 2000 to byl Fond rozvoje lidských zdrojů, jehož cílem je pilotní ověření implementace programu typu ESF ve dvou nejvíce strukturálně postižených regionech NUTS II v ČR: Moravskoslezsko a Severozápad. Z programu jsou podporovány projekty zaměřené na všechny 4 priority Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů (OP RLZ, viz níže). Celkem se realizuje 65 projektů a celková výše finančních prostředků je 12 424 966 eur. Navázat by měly projekty v rámci Phare 2003, které budou realizovány celoplošně. Velké grantové schéma Investice do rozvoje lidských zdrojů v ČR bude opět pokrývat všechny priority OP RLZ, dva menší pilotní projekty budou zaměřeny na vzdělávání.

K přípravě na čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů a konkrétně z ESF sloužilo ČR i několik speciálních twinningových projektů Phare. První v řadě byl projekt Stanovení Národní strategie rozvoje a podpůrných struktur pro SF a FS, který měl napomoci při formulaci politiky a přípravě strategií a při přípravě institucionálního a administrativního rámce pro strukturální fondy. V letech 2000 až 2001 byl realizován projekt Podpora zaměstnanosti/Opatření pro zaměstnanost, jehož cílem byla příprava národní strategie pro rozvoj zaměstnanosti a lidských zdrojů a ustavení předvstupních struktur pro ESF. Následoval projekt Podpora rozvoje strategií a využití současných struktur a mechanizmů pro budoucí financování z ESF (2001-2002), jenž se zaměřoval na způsob usnadnění přístupu znevýhodněných skupin ke zdrojům ESF. V únoru 2003 skončil projekt Konsolidace národní strategie rozvoje, který byl společný pro MPSV, MMR a MPO a jehož cílem bylo podpořit přípravu ČR na strukturální politiku EU a administraci strukturálních fondů. Experti spolupracovali zejména při zpracovávání programových dokumentů, ustavení a zprovoznění realizačních struktur, zavedení monitorovacího a informačního systému, zajištění absorpční kapacity atd. Národní program Phare 2002 je zaměřen mimo jiné na dokončení implementačních a řídících struktur pro strukturální fondy.

Ze zdrojů Phare jsou financovány taktéž projekty v rámci iniciativy EQUAL, do níž ČR vstoupila v červnu 2001. V nynější přípravné fázi je cílem vytvoření podobného prostředí, jaké je ve členských zemích EU, tzn. vytvoření rozvojových partnerství, využívání veřejných prostředků k nalézání a ověřování nových metod odstraňování nerovností na trhu práce, národní a mezinárodní sdílení objevených a prověřených zkušeností a metod. V ČR momentálně probíhá celkem 10 projektů spolufinancovaných ze státního rozpočtu, které pokrývají 6 z 9 tematických priorit EQUAL. Nejvyšším orgánem iniciativy je Monitorovací výbor při MPSV, administrativní a technickou asistenci obstarává Národní kancelář EQUAL při Národním vzdělávacím fondu.

Pro budoucí čerpání prostředků ze strukturálních fondů byly vypracovány a vládou schváleny programové dokumenty. V gesci MMR byly vypracovány Národní rozvojový plán (NRP), který je rámcem pro 6 operačních programů a regionálně orientovaný Společný regionální operační program (SROP). Pro vlastní provádění byly zpracovány dílčí operační programy na roky 2004-2006. Oblast rozvoje lidských zdrojů, sociálních věcí a zaměstnanosti je obsažena v Operačním programu Rozvoj lidských zdrojů a částečně i ve SROP. Samostatný program Jednotný programový dokument pro cíl 3 (JPD Cíl 3 Praha) byl zpracován pro Prahu.

Na základě identifikovaných problémů v oblasti lidských zdrojů, se kterými se ČR potýká, byla zpracována strategie rozvoje lidských zdrojů. Tato strategie vychází z celkové strategie NRP a dílčích národních strategií ve sledovaných oblastech. Operační program Rozvoj lidských zdrojů (OP RLZ) byl zpracován MPSV ve spolupráci s dalšími ministerstvy (MŠMT, MMR, MPO, MŽP) a partnery. Program je komplementární i s dalšími operačními programy, zejména s SROP, v jehož rámci budou podporována opatření na podporu investic do infrastruktury (nutné pro uskutečnění cílů OP RLZ) a realizováno bude také opatření Podpora sociální integrace v obcích. Globálním cílem OP RLZ je vysoká a stabilní úroveň zaměstnanosti, založená na kvalifikované a flexibilní pracovní síle, integraci sociálně vyloučených skupin obyvatelstva a konkurenceschopnosti podniků, při respektování principů udržitelného rozvoje.

Z programu vycházejí 4 strategické cíle: 1. rozvoj pružného trhu práce, který přispívá ke snížení a prevenci nezaměstnanosti a zvýšení zaměstnatelnosti osob, jimž hrozí vyloučení z trhu práce, 2. snížení počtu a podílu osob ohrožených sociální exkluzí prostřednictvím integrovaného přístupu a odstraňování bariér znesnadňujících účast na trhu práce, 3. rozvoj celoživotního učení prostřednictvím zvyšování kvality nabídky vzdělávání z hlediska potřeb znalostní společnosti a prostřednictvím rozšiřování účasti všech subjektů v procesu vzdělávání, 4. rozvoj kvalifikované pracovní síly, konkurenceschopnosti podniků a rozšiřování nabídky pracovních příležitostí v rozvojových odvětvích.

Na základě těchto cílů byly identifikovány 4 klíčové priority pro podporu z ESF prostřednictvím OP RLZ: 1. aktivní politika zaměstnanosti, 2. sociální integrace a rovnost příležitostí, 3. rozvoj celoživotního učení, 4. adaptabilita a podnikání. V rámci druhé priority, která je určena k realizaci druhého strategického cíle budou prováděna dvě opatření: 1. integrace specifických skupin obyvatelstva ohrožených sociální exkluzí, 2. rovné příležitosti pro ženy a muže na trhu práce.

Cílem prvního opatření je vyrovnání příležitostí v přístupu ke vzdělání, zaměstnání a dalšímu společenskému a pracovnímu uplatnění příslušníků skupin ohrožených sociální exkluzí. Podpora bude směřována na aktivity v oblasti zaměstnanosti a sociálních služeb. V oblasti zaměstnanosti bude pozornost věnována zvyšování zaměstnatelnosti dlouhodobě nezaměstnaných a osob ohrožených sociálním vyloučením.

Cílovými skupinami budou absolventi škol a mladiství, občané se zdravotním postižením, občané nad 50 let, osoby bez nebo s nízkou kvalifikací, lidé s malými dětmi, příslušníci romské komunity.

Sociální začleňování bude podpořeno také zlepšováním systému sociálních služeb a to v rámci tří aktivit. (1.) Realizovány budou celostátní projekty na podporu budování systému sociálních služeb a zajištění jejich dostupnosti pro skupiny ohrožené sociálním vyloučením, a to zejména za pomoci komunitního plánování a zavedení standardů kvality poskytovaných služeb. (2.) Realizovány budou vzdělávací programy pro poskytovatele sociálních služeb s cílem obnovit a rozvíjet klíčové dovednosti, znalosti a schopnosti jejich pracovníků. (3.) V národním měřítku budou podporovány aktivity subjektů a organizací zacílené na sociální integraci ohrožených skupin, u nichž riziko sociálního vyloučení nemá jen regionální charakter, ale dopadá na celou společnosti v podobě negativních vlivů.

Cílovými skupinami příjemců pomoci budou: pracovníci sociálních služeb, dobrovolníci, obce, kraje a poskytovatelé sociálních služeb, specifické skupiny ohrožené sociálním vyloučením (např. imigranti, oběti trestné činnosti, osoby komerčně zneužívané, osoby bez přístřeší apod.).

Cílem druhého opatření je prosazování rovných příležitostí pro ženy a muže na trhu práce. Pozornost bude věnována odstraňování překážek účasti žen na trhu práce a stále přetrvávajících nerovností, posilování účasti žen v netradičních oborech, zvýšení účasti žen v podnikání. Dále má opatření přispět k motivaci zaměstnavatelů využívat nové formy zaměstnání a zvýšit podíl žen na dalším vzdělávání, k rozšíření přístupu žen k informačním technologiím, prevenci dlouhodobé nezaměstnanosti žen vracejících se z mateřské a rodičovské dovolené, žen v předdůchodovém věku a žen s nízkou kvalifikací. Tyto aktivity vyžadují i podporu a rozvoj sociálních služeb zaměřených zejména na péči o děti a seniory.
Cílovými skupinami příjemců pomoci budou: matky s malými dětmi, matky samoživitelky (také muži ve stejné pozici), ženy dlouhodobě nezaměstnané nebo ohrožené nezaměstnaností, ženy s nízkým vzděláním, v předdůchodovém věku, začínající podnikatelky, ale i zaměstnavatelé, organizace vytvářející osvětové programy a ženské organizace.

Řízení programu bude zajišťováno těmito orgány: Řídícím orgánem, Platebním orgánem a Monitorovacím výborem. Řídícím orgánem je MPSV, které je zodpovědné za celkové řízení programu a provádění pomoci z OP RLZ (výkonem této funkce byl pověřen odbor pro řízení pomoci z ESF). Platebním orgánem je Ministerstvo financí, které již vypracovalo Návrh metodiky finančních toků a kontroly SF a FS a delegovalo výkon platebních funkcí směrem ke konečným příjemcům pomoci na Platební jednotku MPSV (odbor organizační a správní). Na MPSV byla dále zřízena Kontrolní jednotka, která bude odpovědná za audit. Řídící orgán MPSV se soustředí na funkce programovací, koordinační, řídící, monitorovací a hodnotící a kontrolní. Implementaci jednotlivých opatření OP RLZ bude delegovat na příslušná ministerstva (zprostředkující orgány), která budou vybírat jednotlivé projekty od konečných příjemců pro přidělení podpory. Monitorovací výbor bude zřízen nejpozději do 3 měsíců od schválení pomoci. Bude sledovat plnění programu a jeho členy budou zástupci ministerstev, sociálních partnerů, nestátních organizací. Technickou pomoc bude řídit a koordinovat NVF.

OP RLZ bude financován v poměru 75% ze zdrojů ESF a 25% ze zdrojů ČR. Národní zdroje budou zajištěny takřka výhradně ministerstvy odpovědnými za jednotlivé priority a opatření. Z celkového objemu finančních prostředků se předpokládá alokace 14% na prioritu 2. Na přelomu let 2003/2004 již budou připraveny všechny potřebné kapacity pro čerpání peněz ze strukturálních fondů. Zároveň budou v rámci státních rozpočtů zajištěny peníze na spolufinancování programů.

Zdroj: *www.nrzp.cz;nrzp


Infoposel.cz - informační systém pro zdravotně postižené
Copyright © 2000-2024 Veleta, o.s.