http://www.infoposel.cz --- tisk článku --- 11.02.2003, 12:59 --- rubrika " Akce "

P E T I C E !

Všem občanům se zdravotním postižením, občanským sdružením osob se zdravotním postižením, Krajským radám zdravotně postižených a Centrům pro zdravotně postižené v České republice.

Národní rada zdravotně postižených, Olšanská 7,
130 00 Praha 3, tel. 222580214, e-mail nrzp@volny.cz


Občané se zdravotním postižením již více jak 10 let usilují o provedení reformy sociálních služeb, která by legislativně upravila existenci moderních sociálních služeb jako je osobní asistence, respitní péče, stacionáře, centra denních služeb apod. Legislativně není zajištěn rovný přístup státních a nestátních poskytovatelů služeb k veřejným finančním zdrojům. Je nutné narovnat obrovský rozdíl mezi výší státní podpory v ústavní péči a výší státní podpory např. při péči o osobu blízkou, v denním stacionáři a v zařízení občanského sdružení či charity. MPSV ČR již několik let připravuje reformu sociálních služeb. Realizace zmíněné reformy je pro nás jako uživatele služeb zcela zásadní. Proto rozhodně nemůžeme souhlasit s tím, aby byly realizovány kroky v podobě návrhu novely zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní (RUD). které by reformu nevratným způsobem znemožnily. V této souvislosti jsme vyzvali Vládu ČR a poslance Parlamentu ČR k tomu, aby při svém rozhodování vzaly vážně naše požadavky. Pokud se tak nestane a proces reformy bude ohrožen, jsme odhodláni zorganizovat i veřejné protestní akce. V této souvislosti Předsednictvo republikového výboru NRZP ČR rozhodlo dne 7.2.2003 o tom, aby na podporu výše uvedených požadavků byly s okamžitou platností organizovány veřejné protesty zatím v těchto dvou formách:
  1. soustřeďování podpisů pod petici
  2. zasílání podpůrných dopisů, stanovisek, prohlášení a výzev členům Vlády ČR, a poslancům a senátorům - dopisy je třeba zasílat výhradně adresně na konkrétní jméno, jinak to ztrácí účinnost.
Jedná se o věc společného zájmu. Byli bychom rádi, kdybyste dle svých možností mohli celou výše popsanou podpůrnou akci aktivně podpořit. O svá práva se musíme brát sami. Nyní je ta chvíle, kdy je náš společný postup nezbytný. Nepromarněme tuto šanci, jiná nemusí být. Pokud se nás najde hodně, kteří svůj názor projevíme, věříme, že se nám podaří přesvědčit politiky, aby změnili svůj názor a svým rozhodnutím nás nepoškodili. Pro další oficiální jednání je důležitý mandát pro vyjednávače - velikost veřejné podpory. Kopie odeslaných dopisů a petiční archy průběžně zasílejte na shora uvedenou adresu.

S pozdravem
Václav Krása v.r
předseda NRZP ČR.

V Praze 10. 2. 2003
Podpisový arch ke stažení zde
Dopis ministru práce a sociálních věcí

Vážený pane ministře,

vláda ČR má v nejbližší době rozhodnout o rozsahu novely zákona č. 243/2000 Sb. o rozpočtovém určení daní. Novela má významným způsobem posílit daňové příjmy krajů. Jejich zvýšení je v souladu s II. fází reformy veřejné správy a má zajistit financování kompetencí, které v rámci reformy přešly na kraje. Bohužel Ministerstvo financí prosazuje, aby do podílu krajů na sdílených daních byly zahrnuty i prostředky, které jsou nyní ve státním rozpočtu alokovány na sociální služby. Jejich objem je zhruba 8 mld. Kč. Návrh na jejich zahrnutí do podílu krajů na sdílených daních považujeme za předčasný a ve svých důsledcích poškozující uživatele sociálních služeb. Obáváme se, že tento krok zcela zásadním způsobem negativně ovlivní plánovanou reformu sociálních služeb.

Vážený pane ministře, při projednávání souboru zákonů II. fáze reformy veřejné správy jsme upozorňovali na problém přechodu kompetencí v oblasti sociálních služeb, a to především z důvodů jejich nevyjasněného financování a nerovného přístupu poskytovatelů a uživatelů k veřejným financím. Proto také byla Parlamentem ČR přijata novela zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení zmocňující vládu ČR k vydání nařízení vlády, které mělo pro všechny poskytovatele sociálních služeb stanovit rovné podmínky v přístupu k veřejným finančním prostředkům. Bohužel účinnost této novely byla na podzim roku 2002 odsunuta k 1.1.2004, a tím nadále zůstává nevyjasněné financování sociálních služeb a nerovné podmínky jak pro poskytovatele tak i pro uživatele sociálních služeb. Návrh na převod prostředků určených na sociální služby do podílu krajů na sdílených daních neguje rozhodnutí Parlamentu ČR vyjádřené právě novelou zákona č. 100/1988 Sb. Upozorňujeme, že ke změně tohoto rozhodnutí není důvod, protože v oblasti sociálních služeb nedošlo k žádné legislativní úpravě a situace je zcela identická se situací v době projednávání zákonů II. fáze reformy veřejné správy.

Vážený pane ministře, převod prostředků alokovaných ve státním rozpočtu na sociální služby přímo do podílu krajů na sdílených daních znemožňuje reformu sociálních služeb. Ta musí vyřešit rovný přístup poskytovatelů služeb k veřejným finančním prostředkům a narovnat přístup jednotlivých uživatelů k sociálním službám. Tohoto principu rovného přístupu lze dosáhnout pouze tím, že uživatel sociálních služeb bude nositelem kupní sily na nákup sociálních služeb. Tento princip je použit ve školství a osvědčil se. Trváme na principu rovnosti, tj. aby dva lidé ve stejné sociální situaci měli nárok na stejnou pomoc státu. Dosavadní stav je neudržitelný, pro nás nadále neakceptovatelný a z pohledu EU anomální.

Vážený pane ministře, MPSV ČR navrhuje, aby prostředky alokované ve státním rozpočtu na zajištění sociálních služeb, byly krajům převedeny do jejich podílu na sdílených daních ve dvou etapách:

I. etapa v rámci připravované novely zákona o rozpočtovém určení daní,
s účinností od roku 2004 (pouze investiční prostředky),
II. etapa po přijetí zákona o sociálních službách.
NRZP ČR podporuje návrh MPSV ČR, protože zachovává prostor pro reformu sociálních služeb.

Současně si uvědomujeme, že kraje potřebují disponovat prostředky na zajištění sociálních služeb v zařízeních, která zřizují. Trváme tedy pouze na tom, aby prostředky určené na financování sociálních služeb byly krajům poskytnuty účelově, aby mohly být následně použity při centrální reformně sociálních služeb.

Vážený pane ministře, jsme hluboce přesvědčeni, že změnám finančních toků musí předcházet přijetí zákona o sociálních službách. Opačný sled kroků povede k tomu, že reforma nebude moci být realizována, protože stát nebude mít finanční prostředky na její provedení. Dovolíme si ještě upozornit, že k převodu kompetencí i finančních prostředků v oblasti sociálních služeb začíná docházet zcela živelně již nyní, ačkoliv tato oblast dosud není legislativně ošetřena. Zákonem není upraven nárok klientů na poskytnutí sociálních služeb, ani jejich financování, standardizace a akreditace. Považujeme za nepřijatelné, aby se stát zbavil svých zákonem daných odpovědností a ponechal sociální služby nahodilému vývoji v jednotlivých krajích.

Vážený pane ministře, pro nás, jako uživatele sociálních služeb, je otázka způsobu financování sociálních služeb zcela zásadní. Ačkoliv o reformu sociálních služeb usilujeme již více než deset let, nikdy jsme nebyli v situaci, kdy tato reforma může být trvale znemožněna. Proto si dovolujeme požádat Vás o velmi odpovědné posouzení tohoto problému. Velmi bychom rovněž uvítali osobní konzultaci před konečným rozhodnutím vlády ČR.

V úctě

S pozdravem
Václav Krása v.r
předseda NRZP ČR.

V Praze 10. 2. 2003

Zdroj: Národní rada zdravotně postižených ČR


Infoposel.cz - informační systém pro zdravotně postižené
Copyright © 2000-2024 Veleta, o.s.