http://www.infoposel.cz --- tisk článku --- 31.01.2003, 12:29 --- rubrika " Politika > Standardy sociální péče "

Standardy - rakovina sociální péče v ČR (5.)

V posledním čísle našeho seriálu "Standardy - rakovina sociální péče v ČR" zveřejňujeme článek KE STANDARDŮM SOCIÁLNÍCH SLUŽEB (3) z 11 čísla loňského ročníku časopisu SOCIÁLNÍ POLITIKA. Zveřejňujeme jej proto, abyste si mohli udělat lepší obrázek o dané problematikce.

Libor Gino Doležal

MPSV připravuje další publikaci na téma kvality v sociálních službách, a to Průvodce po standardech kvality sociálních služeb. Jde o materiál, který úzce navazuje na Standardy kvality sociálních služeb, které vydalo v dubnu letošního roku. Standardy byly vytvořeny v uplynulých třech letech ve spolupráci s uživateli i poskytovateli sociálních služeb. Vzhledem k tomu, že vznikly v takto široké a dlouhodobé diskusi, lze je považovat za všeobecně přijatou představu o tom, jak má vypadat kvalitní sociální služba.

Standardy se týkají všech sociálních služeb, a proto jsou formulovány obecně. Pro čtenáře, kteří nejsou do problematiky blíže zasvěceni, může být z počátku těžké poznat, o co v nich vlastně jde a jak je použít. Právě proto MPSV oslovilo odborníky v této oblasti a spolu s nimi připravuje praktického průvodce, který poslouží pracovníkům zařízení sociálních služeb jako pomocník při zavádění standardů do praxe. Průvodce poskytne vysvětlení toho, co je v obecných standardech málo srozumitelné, návod jak postupovat při zvyšování kvality služeb, příklady nejčastějších chyb a také návod jak poznat, že služba splňuje stanovená kritéria kvality. Součástí materiálů jsou odpovědi na nejčastější otázky, které byly položeny v souvislosti s publikováním standardů na sociálních konferencích a prostřednictvím InternetPoradny od představení publikace na jaře do podzimu 2002. Průvodce obsahuje nejen tuzemské, ale i zahraniční zkušenosti představované zejména článkem prof. Chrise Payna, který je věnovaný metodě zvané "sebehodnocení".

Klíčovou částí publikace je výklad standard. Každý standard je na začátku stručně vysvětlen a odůvodněn. Poté následují komentáře k jednotlivým kritériím sestavené z konkrétních příkladů, návodů atd. Kritériím, u nichž je ověřeno problematické naplňování, je věnováno více prostoru - např. sestavení základních dokumentů zařízení, problematika dodržování práv a vytváření prostoru k jejich naplňování, plánování služeb apod. Každé kritérium je současně doplněno příklady vodítek, s jejichž pomocí lze posoudit naplňování kritéria, a příklady nejčastějších omylů a chyb při naplňování daného kritéria.

Průvodce vyjde v průběhu listopadu 2002 jako jedna z dalších aktivit, jíž chce MPSV podpořit prosazování kvality v oblasti sociálních služeb. Bude přístupný nejen v tištěné formě, ale také elektronicky na internetové stránce www.mpsv.cz. Pro bližší představu uvádíme z připravované publikace příklad výkladu standardu č.6 Osobní údaje.

Standard 6. Osobní údaje

Zařízení shromažďuje a vede takové údaje o uživatelích, které umožní poskytovat bezpečné, odborné a kvalitní sociální služby. Zařízení vytváří podmínky k tomu, aby zpracování osobních údajů odpovídalo platným obecně závazným normám.

Tento standard se zdaleka netýká pouhého dodržování zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. Jde v něm o vytvoření takového systému práce s osobními údaji, který navíc umožní,aby služby byly poskytovány odborně a byly bezpečné. Nejde o to minimalizovat soubor údajů, ale optimalizovat - mít k dispozici právě takové údaje, jaké v daný okamžik potřebujete. Jednotlivá kritéria by vám měla pomoci takový systém vytvořit.

Kritérium 6.1 Zařízení má stanoveno, jaké osobní údaje potřebuje získat od uživatelů svých služeb, aby poskytované služby byly bezpečné, odborné a kvalitní.

Soubor potřebných údajů se liší v závislosti na charakteru služeb. Nejlépe ho sestavíte v diskuzi s týmem pracovníků, kteří se věnují uživatelům. Měli byste si odpovědět např. na následující otázky:


Abyste zjistili, že o každém z vašich uživatelů budete mít potřebný soubor údajů, vytvořte si "odškrtávací"
seznam položek. Podle něj poznáte, jestli máte v každém osobním spisu to, co potřebujete mít, zajistíte kontinuitu tohoto pravidla pro případ personálních změn v zařízení a navíc bude váš seznam vodítkem pro to, že toto kritérium plníte. Je také důležité, abyste se stanoveným souborem seznámili všechny pracovníky, kteří mají přístup k osobní dokumentaci uživatel (ale tomu se více věnují další kritéria).

Nejčastější chyby



Vodítka pro kritérium 6.1



Kritérium 6.2 Zařízení zpracovává jen ty osobní údaje uživatelů, které jsou stanoveny jako nezbytné pro poskytování bezpečných, odborných a kvalitních služeb.

Toto kritérium neříká nic jiného, než že ve vašem zařízení jsou o uživatelích shromažďovány právě ty osobní údaje, které byly podle předchozího kritéria stanoveny jako nezbytné (viz předchozí kritérium).

Nejčastější chyby



Vodítka pro kritérium 6.1



Kritérium 6.3 Vnitřní pravidla umožňují určeným pracovníkům zařízení efektivní využívání osobních údajů za účelem poskytování bezpečných, odborných a kvalitních služeb.

Nestačí, že v zařízení budou důležité osobní údaje shromážděny. Je potřeba, aby byly přístupné těm pracovníkům, kteří je potřebují. Znamená to pro vás dvě věci:


  1. Určit, kdo tyto údaje potřebuje (a kdo ne),

  2. Zajistit, aby ti, kteří je potřebují, měli k těmto údajům přístup a aby to věděli.



Důležité je také stanovit systém, jakým budou uspořádány údaje a dokumenty v osobních spisem uživatelů. Základní a důležité údaje musí být zřetelné, rychle a snadno zjistitelné, zatímco staré dokumenty, které shromažďujete pro případ "kdyby…", by měly mít místo ve spodních vrstvách složky nebo v archivu. Jestliže v zařízení pracuje více odborných týmů (např. výchova, zdravotnický personál a ústavní školička) a každý tým vede vlastní dokumentaci, měl by tento systém být vzájemně přehledně provázaný. Důležité údaje, které se týkají zdravotního stavu (významné změny sociální situace apod.), práv uživatelů (např. užití represivních opatření) nebo jiných pro poskytování konkrétní služby klíčových údajů, byste měli mít shromažďovány v osobním spise, nikoli pouze v záznamech k chodu zařízení (např. žurnální kniha).

Nejčastější chyby



Kritérium 6.4 Zařízení vytváří takové podmínky, aby zpracování osobních údajů odpovídalo platným obecně závazným normám1).

Platnou obecně závaznou normou, která upravuje práva a povinnosti při zpracování osobních údajů, je zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. Přesnou definici pojmů "zpracování osobních údajů" najdete v § 4 tohoto zákona. Každý, kdo zpracovává nebo hodlá zpracovávat osobní údaje, je podle tohoto zákona povinen oznámit to Úřadu pro ochranu osobních údajů. (Obsah oznámení najdete v § 16.) Pokud splníte podmínky, úřad vás na základě tohoto oznámení zaregistruje. Úřad má vlastní internetovou stránku www.uoou.cz, na které najdete zajímavé informace včetně potřebných formulářů. Adresa na Úřad pro ochranu osobních údajů je: Havelkova 22, 130 00 Praha 3.

Jako zpracovateli osobních údajů vám zákon č. 101/2000 Sb. ukládá řadu dalších povinností. Patří k nim např. to, že uživatelé musí souhlasit s tím, abyste zpracovávali jejich osobní údaje. V případě sociálních služeb jde velmi často o údaje, které jsou tzv. citlivé. Proto musíte vyžádat souhlas v písemné podobě. Další povinnosti zjistíte při přečtení zmíněného zákona.

Nejčastější chyby



Vodítka pro kritérium 6.4



Infoposel.cz - informační systém pro zdravotně postižené
Copyright © 2000-2024 Veleta, o.s.