Dnes je Čtvrtek, 18. dubna 2024, svátek má Valérie
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Granty
Škola občanské iniciat...
Vzdělávání
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 5596
 
Webinfo


 

22.05.2003, 00:02 - rubrika " Servis pro NNO > Škola občanské iniciativy "
Škola občanské iniciativy 27. (Vedení kampaní) - Závěr první řady seriálu

Závěr

Je zřejmé, že dobře naplánovat kampaň a potom ji také dobře zrealizovat není snadná věc a žádný učený z nebe nespadl. Jistě při své první kampani uděláte ještě řadu chyb, vždy je však třeba je umět najít, přiznat si je a poučit se z nich. Nejinak to udělali i autoři tohoto textu. Proto vám přejemě hodně štěstí a odvahy do další činnosti.

Faktory úspěšné kampaně dle účastníku semináře ŠOI pro pokročilé v listopadu 2002


  • závažný a transparentní problém (ze společenského, etického hlediska)

  • dobře stanovené cíle

  • dostatek informací

  • důvěryhodnost řešitelů

  • specifikovaná cílová skupina

  • lidské zdroje - dobrovolnická základna ve funkčním poměru s profesionály

  • plán kampaně

  • zodpovědnost členů týmu

  • dobrá komunikace uvnitř týmu

  • dobrá práce s médii i věřejností

  • průběžná dokumentace

  • systematické budování koalice podporovatelů

  • podpora veřejnosti

  • koordinace činnosti

  • kreativita, pestrost, flexibilita

  • dobré lidské i finanční zdroje

  • vyjasnění spojenci a protivníci

  • odborně podložená argumentace

  • vhodná strategie a taktika

  • optimálně stanovené časové a prostorové hranice

  • stanovené etické mantinely




PŘÍLOHA:

Kampaň proti výstavbě dvou komunikací v Táboře prostřednictvím místního referenda

Autor: Miloš Tuháček

1. Východiska

Uspořádání místního referenda se koncem roku 1999 jevilo jako poslední nevyčerpaná možnost, jak rozhodnout osm let trvající spor o výstavbu dvou nových pozemních komunikací v klidové části centra Tábora. Nové komunikace se staly v roce 1992 součástí územního plánu města a zůstali v něm i poté, co se proti nim v petici postavilo osm tisíc občanů a co sociologický průzkum zadaný odpůrci stavby agentuře Focus prokázal, že proti silnicím se staví přes 80% obyvatel města.

2. Cíl

Hlavním cílem kampaně bylo vyřazení komunikací z veškeré územně-plánovací dokumantace města. Dílčím cílem bylo prosazení místního referenda, v nemž by se většina občanů vyjádřila proti plánu stavby silnic.

3. Strategie

K dosažení cíle bylo po částečném neúspěchu jiných způsobů dřívější kampaně nutno oslovit a získat většinu táborských občanů pro to, aby podpořili konání místního referenda, účastnili se jej a hlasovali pro vyřazení silnic z rozvojových programů města.

4. Taktika

Základní strategii byly uzpůsobeny konkrétní prostředky působení na veřejnost, a to zejména:


  • ofenzivní, leč neagresivní mediální vystupování (články do místních periodik, práce s rádii i TV)

  • výroba vlastních tiskovin (letáků, novin)

  • spolupráce se známými osobnostmi podporující referendum (P. Buzková, R. Hrušínský ml.)

  • zadání a prezentace odborných studií


5. Terč

Terče existovaly v daném případě dva:

1. občané Tábora oprávnění hlasovat v místním referendu,
2. členové městské rady, jež jediná byla oprávněna referendum vyhlásit.

6. Spojenci

Spojenci byli ředitelé škol v okolí plánované komunikace, stavbou přímo dotčená veřejnost a několik členů zastupitelstva města.

7. Protivníci

Za protivníky bylo nutno považovat většinu členů městského zastupitelstva a podnikatelské kruhy, s nimiž byly svázáni a v jejichž zájmu silnice byla.

8. Průběh kampaně


  • založení iniciativy "Občané pro referendum" a získání osobnosti v Táboře obecně akceptované pro funkci navrhovatelky referenda

  • formulace otázky referenda (vzhledem k tehdejšímu právnímu stavu vskutku tvrdý oříšek)

  • sběr podpisů pod návrh konání referenda (nutno sebrat cca 3.00 podpisů)

  • sepsání návrhu na vyhlášení referenda

  • právní, mediální a politická obrana proti rozhodnutí okresního úřadu a "pozastavení" rozhodnutí o vyhlášení referenda

  • vydávání vlastních tiskovin s cílem přesvědčit veřejnost o hlasování v referendu proti silnicím, pořádání veřejných debat a akcí

  • prosazování výsledků referenda do územně-plánovacích dokumentů


9. Výsledek kampaně

V referendu se proti výstavbě obou komunikací vyslovilo cca 80% občanů města. Účast při referendu byla vyšší, než při souběžně konaných volbách do krajského zastupitelstva. Město přistoupilo k vyřazení silnic z územně-plánovacích dokumentů.

10. Význam kampaně z celostátního hlediska

Táborské referendum ukázalo, že institutu místního referenda lze užívat i pro vyřešní sporů o směr rozvoje města.

11. Poučení z průběhu a výsledku kampaně

Pro obvykle nepříliš nakloněný vztah orgánů veřejné správy k aktivitám občanů je v podobných případech nutno mít "krytá záda" právníky (dostatečně s věcí obeznámenými) a především získat pro věc místní, regionální, příp. i celostátní politické "veličiny". Bude-li obvyklý aktivistický arzenál (práce s médii, infostánky, letáky, happeningy) doplněn o tento právní a politický aspekt, je možno institutu místního referenda úspěšně využívat více než dosud.

Autor: Jan Piňos, Martin Ander, Milan Štefanec
Zdroj: Hnutí DUHA
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
Žádné.
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2024 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie