Města chtějí rušit zvláštní školy
V dětských kolektivech v základních školách bude stále přibývat žáků zvláštních škol. Krajský úřad totiž podporuje integraci žáků těchto školských zařízení do běžného prostředí devítiletek a první odezvu na Karvinsku našel v Bohumíně. Žáci Zvláštní a pomocné školy na Čáslavské ulici v Bohumíně usedli do tamních lavic naposledy když si přišli pro vysvědčení.
Důvod? Přirozený úbytek dětí a minimální naplněnost prvního stupně. " Zatímco před dvěma roky navštěvovalo školu 111 žáků, loni to bylo 90 žáků a letos už jen 82 žáků. A protože nový školský zákon už pojem zvláštní škola nezná, zabývají se vlastníci zvláštních škol integrací těchto speciálních tříd do běžných škol. I ostatní města, kde ještě zvláštní školy fungují, mají tuto skupinovou integraci zvážit," řekla mluvčí bohumínské radnice Lucie Balcarová s tím, že v září už bohumínská zvláštní škola neotevře a její žáci budou včleněni do dvou jiných základních škol ve městě.
Krajský úřad na svých internetových stránkách tvrdí, že pokud obce zabezpečí odpovídající vzdělávací potřeby zdravotně postižených žáků v rámci stávající základní školy, vydá v rámci svých kompetencí souhlas se skupinovou integrací.
" Děti pak budou žáky základní školy zřízené obcí a nijak to nenaruší jejich vzdělávací a výchovný proces," vysvětlila mluvčí úřadu Moravskoslezského kraje Šárka Swiderová.
Nyní tedy záleží na radnicích ostatních měst na Karvinsku, zda na nabídku přistoupí. " Oficiálně jsme se ještě tímto problémem nezabývali. Čekáme, jak jej bude dále řešit krajské zastupitelstvo, a podle výsledku se budeme rozhodovat i my," řekl starosta Orlové Vladimír Farana.
Některým osloveným ředitelům speciálních škol se však způsob, jakým se kraj k integraci postavil, nezdá právě ideální. Podobné reformy by se podle nich měly řešit buďto plošně, nebo vůbec. Rada totiž údajně nenabídla skupinovou integraci všem zvláštním školám v celém kraji. Výhodou skupinové integrace má být například to, že spolu se žáky ze zvláštní školy získají základní školy speciální pedagogy, kteří mají zkušenosti se vzděláváním žáků s různými typy obtíží. Zároveň dojde k navýšení počtu žáků v základních školách a k lepšímu vytížení kapacit školních budov.
Autor: Vítězslav Fejfar Zdroj: Karvinský Deník
|