Dnes je Pondělí, 5. prosince 2022, svátek má Barbora
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 2015
 
Webinfo


 

15.06.2004, 07:26 - rubrika " Sport "
Těrlická přehrada to je EuroTour 2004

... A SKVĚLÁ PODÍVANÁ PŘI ZÁVODECH VODNÍCH LYŽAŘŮ EVROPY

Těrlická přehrada - Havířov - Frýdek-Místek

Po roční přestávce máte opět možnost vidět evropskou špičku tohoto adrenalinového sportu zdravotně postižených sportovců při závodu seriálu EuroTour 2004 na Těrlické přehradě.


Kdo přijede?

Datum 17. července si pečlivě zapamatujte. To se budou na elektrickém vleku ve SKI areálu Těrlické přehrady u Havířova opět prohánět vozíčkáři, amputáři a možná i nevidomí vodní lyžaři.
V Evropě závodí celkem asi 75 zdravotně a tělesně postižených vodních lyžařů. Závodníci Německa a Anglie se evropských závodů neúčastní - jsou jen sami pro sebe, dojíždějí jen na Mistrovství Evropy a Světa. Takže by se celého seriálu EuroTour měli podle papírových propočtů účastnit zbylých asi 50 závodníků.
Ovšem praxe je jiná, celého seriálu a závodů např. ve Francii, Itálii, Španělsku či Holandsku se účastní v průměru celkem 15 - 20 závodníků.
Proto úspěchem letošního závodu v České republice můžeme považovat zopakování účasti 10 závodníků z roku 2002. Jelikož jsme se při první organizaci EuroTour 2002 uvedli dobře, a povědomí o Těrlické přehradě tak v Evropě velmi posílili, věříme v účast větší.

Ze strany českých závodníků, počítáme s účasti maximálně dvou závodníků, kteří samozřejmě, vzhledem k odježděným tréninkových hodinám, budou zkušeným evropanům jen koukat na záda a hlavně opět sbírat nové zkušenosti.


Historie vodního lyžování v ČR

Rok 1998 - jsme poprvé kontaktovali představitele KVL SKI Havířov, s nápadem tento sport v ČR založit. Zde jsme se setkali s obětavostí a podporou. Začátek byl vskutku průkopnický.
První zkušenosti s jízdou za člunem byly při jízdě vleže na břichu na tzv. klekačce, na které běžní lyžaři provádějí spíše jen exhibiční jízdy. Seznámení s lidmi od vody jsme teda měli za sebou a dokonce jsme věděli, že se lyžuje na lyži, která se skládá ze dvou částí - vlastní lyže, která se ve světě již vyrábí z kevlaru a speciální sedačky, která je z duralu, tvrzeného hliníku nebo v nejlepším případě z titanu.

Rok 1999 - V tomto roce jsme se spojili s Filipem Mergentálem, který před úrazem aktivně na vodních lyžích jezdil. Po úrazu usiloval o návrat k tomuto sportu, s pomocí svého otce si vyrobil sedačku, okopírovanou z Internetu a pro lyži použil vysloužilou "trikovku". Ovšem tato lyže se ukázala svou velikostí jako nevyhovující a tak první pokusy skončily nezdarem a Filip se k dalším pokusům již nevrátil. Nicméně, výrazně pomohl v prvních krůčcích vývoje tohoto sportu mezi tělesně postiženými v ČR. Na jeho sedačce, kterou nám věnoval, totiž někteří zájemci jezdí dodnes.

Další vývoj jízdy pokračuje na "lyži", kterou jsme prostě vyřezali z překližky, nalakovali a kormidlo jsme narychlo sháněli v nedaleké zámečnické dílně. Pak již jen stačilo upevnit Filipovu sedačku a pro upevnění chodidel přišroubovat uříznutý pruh gumy z duše automobilového kola.
A první nádherné dojmy z jízdy po vodě nedaly na sebe dlouho čekat.

Rok 2000 - Radim Lanča oprášil své dlouholeté zkušenosti ze sáňkařské dráhy. Opravování často rozbitých laminátových saní se ukázalo být dobrou "průpravou", potřebnou k výrobě vodní lyže. A na světě byla první laminátová vodní lyže. Tvarem hodně podobná "originálkám", ovšem jak se později ukázalo, délkou nedostačující. Technické nedostatky vyvážily naše rozzářené tváře ze spanilých jízd po vodní hladině za člunem a na vleku, ve kterých časem přibývalo stále více propracovanějších zákrut a odvážných přejezdů "vlny". Vlny vytvářející se za motorovým člunem. V roce 2000 se uskutečnil celorepublikový týdenní pobytový kurs pro zájemce o vodní lyžování a proběhla návštěva ME v Miláně.

Rok 2001 - Z důvodu neseriózního jednaní německé firmy se nepodařilo se získat slalomovou lyži. Jednání této firmy bylo jedním z důvodů, že plánovaný závod EuroTour, který se měl konat na Těrlické přehradě, byl nakonec zrušen. Vzniklá situace, napomohla ke sjednání dvou významných návštěv prezidentky, sekretáře evropského vedení a jednoho z nejlepších světových závodníků. - Christophera Fasela, Švýcara žijícího v Barceloně.
Chris se ukázal nejen jako prvotřídní trenér, za kterým se do Španělska sjíždí evropská elita vodního lyžování vozíčkářů, ale i jako výborný člověk a kamarád. Christopher nám dovezl originální slalomovou lyži, a daroval duralovou sedačku.
Mimo tréninkové činnosti jsme zkvalitnili přístup vozíčkářů k vodě. Vyrobili jsme molo, ze kterého můžeme startovat pro jízdu za člunem. Dalším zkvalitněním pobytu vozíčkářů v areálu SKI na Těrlické přehradě je i zpřístupnění veřejných sprch a WC. To vše za pomocí sponzorů, práce dobrovolníků z řad rodinných příslušníků a přátel a samotné práce vozíčkářů z klubu SKV Frýdek-Místek.

Rok 2002 - vrhli jsme se do organizace závodu EuroTour 2002 a po krátkém tréninku jsme registrovali dva naše závodníky do startovního pole pro slalom. Vedle soutěžního programu se podařilo zajistit i kvalitní kulturní program pro evropany - účast na prvním ročníku hudebního festivalu Colours of Ostrava.
V samotném závodu si Michal Šolc vyjel 3. místo ve slalomu a 5. místo Radek Krupa.

Rok 2003 - tento rok znamenal zbrždění rozvoje tohoto sportu v České republice a zrušení organizace závodu EuroTour pro tento rok.


Lyžují i quadruplegici a nevidomí !

Při naší návštěvě Mistrovství Evropy v Miláně v roce 2000 , jsme viděli odvahu a nadšení závodníků s těžkým zdravotním postižením. Samozřejmě jsme věděli, že se nevidomí lyžaři prohánějí po horských svazích s pomocí vodiče, ale vidět najíždět nevidomého vodního lyžaře na skokanský můstek, který pak skok po dopadu ustojí - to jsme opravdu měli husí kůži na těle. Tito závodníci sklízeli ty největší ovace přihlížejících diváků. Při tomto mistrovství nám své umění předvedli závodníci i s postižením horních končetin - quadruplegici.

Závodníci se oklasifikují podle druhu postižení, tak jak to již známe z jiných sportovních oborů a zařazují se do soutěžních kategorií. Původní kategorie závodníků byly následující: Amputace horních končetin; Amputace dolních končetin (L);
Mnohočetné Plegie (Paraplegie a Quadruplegie); Nevidomí a se zbytky zraku (Zrakově postižení) (V); Neslyšící; Ostatní.

Tyto kategorie byly vývojem tohoto sportu od roku 1987 přetvářeny a rozdělovány do současné podoby:

- Kategorie L amputovaných dolních končetin byla rozdělena do dvou skupin (s a bez protézy).
- Kategorie Mnohočetných Plegií byla po r. 1991 rozdělena do tří v souladu s klasifikačním systémem.
- Kategorie neslyšící byla zrušena v r. 1989.
- Na mistrovství světa v r. 1999 byla otevřena nová kategorie A/L pro sportovce se závažným poškozením rukou či nohou. Tato kategorie by měla zahrnovat taktéž lyžaře s mozkovou obrnou a dalším postižením, kteří jsou schopni vzpřímeného držení těla ve slalomové dráze. V r. 2001 byla tato kategorie vyzkoušena podruhé a následně prohlášena za oficiální pro světový šampionát v r. 2001.
- Vyzkoušen byl také nový způsob jízdy ve slalomu pro zrakově postižené nazvaný audio neboli zvukový slalom, jenž je podobnější slalomu zdravých. Nahradil původní jízdu ve slalomu s vodičem v r. 2001.


S kolika závodů je seriál EuroTour složen, z jakých disciplín?

V letošním roce se jede 10 závodů v tomto seriálu. Z tohoto počtu je 8 závodů v jízdě za motorovým člunem a dva závody v jízdě za elektrickým vlekem. Druhý závod za vlekem je naplánován na květen do chorvatského Krku na stejnojmenném ostrově. Letošní sezónu zakončí v září Mistrovství Evropy v holandském Groningenu.

Z českých závodníků zatím nikdo nemá šanci projet alespoň dvě bóje ve slalomu v jízdě za člunem. Bohužel zvládnutí techniky přejetí dvou vln, které vytváří motorový člun při jízdě za sebou a ještě udržení se ve slalomové stopě, to je zatím hudbou měsíců či roků budoucích. Proto se těchto závodů tento rok určitě nikdo z Čechů nezúčastní, ale závod za vlekem na ostrově Krk je již velmi lákavý a pro Čechy finančně dostupný.

Za motorovým člunem i za el. vlekem se soutěží ve disciplínách: slalom, triky a skok.
Ve slalomu si může závodník vybrat zda jej projede vnitřní dráhou, kterou lze projet větší rychlostí ale s menším bodovým ohodnocením nebo vnější dráhou , která je technicky náročnější avšak bodově výhodnější. Vnitřní dráha se používá pro jízdu v kvalifikaci a pro quadruplegiky. Nevidomí pak absolvují tzv. audio slalom. Nejlepší paraplegici jezdí slalom rychlostí až 55 km /h., a amputáři až 70 km/h.

Další disciplínou jsou triky, kterou také můžeme nazvat tancem na vodě. Využívá se k tomu speciální lyže tzv. trikovky. V současnosti se pro trikovku používají lyže, na kterých dnes také dovádějí wakeboardisti. Trikovka umožňuje zvládnutí různých triků - většinou otoček o 90° či 180 a 360°. Každé zvládnutí povinného triku nebo triků ve volné sestavě je obodováno.

Opravdový trysk adrenalinu do žil závodníků přináší disciplína skok. Velkou zkušenost a ještě větší odvahu požaduje zvládnutí tohoto oboru vodního lyžování, kde divákům tuhne krev již při nájezdu závodníka na můstek.
Že je to opravdu obor pro opravdové tvrďáky ve společenství vodních lyžařů dokládá již jen pohled na výstroj lyžaře připravující se na skok.
Samozřejmě je normální, když si vezme přilbu, viďte? To ještě všichni chápeme, ale on si pak ještě nasazuje ramenní chrániče jaké používají hokejisté. Břicho a záda si chrání bederním pásem né nepodobným tomu, jaký používají motokrosaři. No, asi je to fakt větší šupka ten dopad, pomyslíme si. Ale jakmile si před jízdou vrazí do úst chránič zubů, tak se začínáme bát, i když stojíme jen na břehu…..

Můstek se používá stejný jako u běžného vodního lyžování, jen výška odrazové hrany je o trošinku nižší. Ale opravdu jen trošinku. Kvalifikace probíhá od 1 do 1,25 m výšky hrany můstku. Ve finálovém kole pak závodníci najíždějí na můstek, na kterém závodníci opouštějí můstek ve výšce 1,35 až 1,65 m nad hladinou. Délky skoků u nevidomých závodníků dosahují až 15 m, u amputářů až 20 metrů a u vozíčkářů běžně kolem 15 metrů, ale ti nejlepší ve světě končí těsně za hranicí 25 metrů.


Co na závěr? No, přece dojeďte se podívat !!!

Zveme všechny zájemce, odvážlivce , kteří by si tento mladý sport chtěli na vlastní kůži vyzkoušet, kontaktujte nás na telefonu 558 628 836 nebo 608 708 523. Zprostředkujeme Vám zkušební jízdu za člunem či vlekem na Těrlické přehradě, jakmile se bude na nás sluníčko usmívat stále více a déle. A diváky, kteří by chtěli dojet na samotný závod EuroTour 2004 ve dnech 17. a 18. července, můžeme pozvat ke sledování adresy www.skvfm.com , kde budou umístěny čerstvé informace a podrobný časový rozvrh závodu.

Těší se na Vás šéf českých TP vodních lyžařů při KVL Havířov Radek Krupa
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
Žádné.
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2022 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie