http://www.infoposel.cz --- tisk článku --- 06.12.2007, 12:42 --- rubrika " Bariéry "

Stanic bez bariér přibývá pomalu

Invalidé píší primátorovi i řediteli dopravního podniku otevřený dopis. Budování bezbariérových stanic se podle nich zastavilo.

PRAHA - V dosahu úřadu druhé městské části na náměstí Míru není ani jedna stanice metra s bezbariérovým přístupem a nevede tudy trasa ani jedné z tramvajových linek, po kterých jezdí nízkopodlažní vozy. Podobné to je i v Jungmannově ulici, kde sídlí většina úředníků hlavního města. Výtah nebo plošinu není možné využít ve stanici Národní třída ani Můstek. Ze čtyřiapadesáti stanic pražského metra je k vozíčkářům přátelských dvaatřicet.

Sdružení Asistence chce proto zatlačit na vedení dopravního podniku, aby začalo bariéry v dopravě odstraňovat rychleji a efektivněji. 'Postižení spolupracující s Asistencí používají a musí používat pražskou městskou hromadnou dopravu, jejíž nedostupnost je stavem setrvalým, obtížným a bránícím dalším možnostem při zapojování se v běžných každodenních aktivitách. ' píší lidé ze sdružení v otevřeném dopise adresovaném primátorovi Pavlu Bémovi a řediteli dopravního podniku Martinu Dvořákovi.

Bezbariérové zastávky nejsou ani u bytů postižených

Stanice metra Háje, Roztyly a Opatov. Výtah nebo plošina zcela chybí. Poblíž přitom vyrostly nové byty pro postižené. 'Lidé se odtud musí nějak dostat na Chodov, ačkoliv se nacházejí přímo u stanice metra,'. Cestování v centru města je problematické nejen pro vozíčkáře. Pohodlně a bezpečně se dostanou na povrch jen ze stanic Muzeum, Hlavní nádraží a Florenc.

Podle dopravního podniku jsou to ale právě stanice ve vnitřním městě, kde vybudování výtahu nebo speciální plošiny často není technicky možné. ' Bezbariérový přístup je v takových místech konstrukčně a technicky vyloučený,' vysvětlil šéf komunikace dopravního podniku Jan Svoboda.

Mezi takové stanice patří například Malostranská, Flora nebo Karlovo náměstí. Na I. P. Pavlova nebo Želivského by si zřízení výtahu vyžádalo stavbu zcela nového vestibulu.

Při cestách po metropoli mohou invalidé využívat i tramvaje. Nízkopodlažní jezdí na celkem čtyřech linkách. Linky 3 a 24 obsluhují spoje označené v jízdním řádu symbolem vozíčkáře, který garantuje, že v daný čas přijede nízkopodlažní tramvaj. U linek 9 a 26 sice vyrážejí nízkopodlažní 'porsche' tramvaje 14T, dopravní podnik ale jejich příjezd negarantuje. Mohou tedy přijet za pár minut, ale také za hodinu.

Bariéry v pražské dopravě

Invalidé a rodiče s kočárky se bez překážek dostanou jen do 32 z celkem 54 stanic pražského metra. A Bezbariérové stanice metra Linka A Dejvická, Muzeum, Strašnická, Skalka, Depo Hostivař Linka B B Zličín, Stodůlky, Luka, Lužiny, Hůrka, Nové Butovice, Smíchovské nádraží (momentálně mimo provoz), Florenc, Vysočanská, Kolbenova, Hloubětín, Rajská zahrada, Černý Most

Linka C Ládví, Kobylisy, Nádraží Holešovice, Vltavská, Florenc, Hlavní nádraží, Muzeum, Vyšehrad (částečně), Chodov Bezbariérové přístupy invalidům nejvíce chybí v centru města. Například při návštěvě úřadu magistrátu hlavního města v Jungmannově ulici jim neposlouží ani jedna z nejbližších stanic metra -Národní třída nebo Můstek. Garantované nízkopodlažní tramvaje pouze linky 3 a 24 garantované spoje na linkách 9 a 26 zrušil dopravní podnik jen několik týdnů po jejich zavedení Garantované nízkopodlažní autobusy denně jezdí 279 garantovaných nízkopodlažních autobusů, tedy asi čtvrtina všech autobusových spojů.

Autor: JANA NOVÁKOVÁ
Zdroj: Lidové noviny


Infoposel.cz - informační systém pro zdravotně postižené
Copyright © 2000-2024 Veleta, o.s.