http://www.infoposel.cz --- tisk článku --- 18.11.2004, 07:21 --- rubrika " Názory "

Antidiskriminační kampaň Evropské unie

V Evropské unii byl proveden průzkum na téma " Diskriminace v Evropě". Z výsledků mimo jiné vyplynulo, že Evropané považují diskriminaci v zaměstnání za samozřejmost.

Většina respondentů se sice stavěla proti diskriminaci, ale zároveň vyjádřila přesvědčení, že etnický původ, náboženské přesvědčení či věk konkrétní osoby může být překážkou při hledání zaměstnaní. A to i v případech, kdy má diskriminovaný jedinec srovnatelné vzdělání a kvalifikaci s ostatními. Právě proti těmto jevům, ale i proti diskriminaci z důvodu sexuální orientace a zdravotního postižení bojuje antidiskriminační kampaň Evropské unie, která v letošním roce vstoupila i do České republiky.

Evropská legislativa přijatá v roce 2000 zakazuje diskriminaci v zaměstnání a při školení z důvodu rasového či etnického původu, sexuální orientace, náboženství nebo přesvědčení, věku a zdravotního postižení. Legislativní kroky podporuje akční program boje proti diskriminaci, jehož rozpočet dosahuje hodnoty 100 milionů eur.

Pro informování veřejnosti o právech podle evropských protidiskriminačních směrnic a pro zvyšování obecnějšího povědomí o diskriminaci zahájila Evropská komise v loňském roce pětiletou informační kampaň ve všech členských státech EU, tedy i v České republice, která má být ukončena v roce 2007. Každý rok bude věnován diskriminaci v některé oblasti, letos je to například diskriminace v zaměstnání.

Co se legislativy týče, je naše země relativně připravena. Jak uvedl na tiskové konferenci ke kampani ( 17. 9. v Praze) předkladatel antidiskriminačního zákona Jan Jařab z Vládní komise pro lidská práva, zákon čeká na schválení. Ale Česká republika má zákaz diskriminace zakotven například i v Zákoníku práce, v zákonu o veřejných zakázkách, o penzijním připojištění se státním příspěvkem, o soudním řízení správním a v řadě dalších.

KAMPAŇ PODPORUJE RŮZNORODOST

Kampaň má za cíl oslovit jak zaměstnavatele, tak zaměstnance, neboť obou skupin se legislativní požadavky týkají. Odolnost proti diskriminaci může pomáhat společnostem ušetřit na nákladech na soudní spory, snížit vysokou fluktuaci pracovní síly a špatnou pracovní docházku a morálku. Může rovněž poskytnout zaměstnavatelům přístup k netradičním zdrojům pracovní síly a pomoci jim udržet si vysoce kvalitní zaměstnance.

Kampaň zahrnuje jak celoevropská, tak národní opatření a projekty, připravuje se tedy v těsné spolupráci s partnery v členských zemích. V každé zemi funguje národní pracovní skupina, která usměrňuje celoevropskou strategii podle potřeb konkrétního státu. Realizací kampaně byla v České republice pověřena agentura Omnimedia. Seznam organizací zapojených do antidiskriminační kampaně v ČR je velmi široký, patří mezi ně například Česká geriatrická a gerontologická společnost, Gay a lesbická liga, Vládní výbor pro zdravotně postižené občany, Národní rada zdravotně postižených, Multikulturní centrum Praha ( YMCA), Liga lidských práv, Nadace Člověk v tísni, Česká společnost AIDS POMOC, Český helsinský výbor a další.

Kontakty na organizace v ČR a další informace o kampani naleznete na stránkách www. stop- discrimination. info.

AUTOBUS PROTI DISKRIMINACI

Během září a října cestoval po 10 zemích Evropské unie výrazný modro- žlutý kamion, jehož úkolem bylo seznámit širokou veřejnost ve městech i na venkově s ideou antidiskriminační kampaně a zdůraznit význam rozmanitosti ve společnosti. Tento projekt zároveň umožnil mnoha organizacím prezentovat se prostřednictvím panelových diskuzí a informačních seminářů, ale stal se také dějištěm hudebních vystoupení a jiných akcí. V Praze jsme například sledovali vystoupení hudební skupiny Triny s repertoárem romských písní, jejíž členkou je televizní moderátorka Iveta Kováčová. Desetitýdenní cesta kamionu po Evropě začala letos v září v Bruselu. Zastávky v České republice se uskutečnily 17. září v Praze a 21. září v Ostravě.

BĚH PRO ROZMANITOST

Součástí kampaně je i možnost propagovat myšlenku " Pro rozmanitost - proti diskriminaci" prostřednictvím vrcholných sportovních výkonů. K tomuto účelu slouží žlutá trička s logem kampaně, která si mohli po registraci obléknout maratonští běžci účastnící se letošního 10. ročníku maratonského běhu v Praze ( 23. května 2004) i nedávného 31. ročníku maratonu v Berlíně ( 26. září 2004). Obou akcí jsem se zúčastnila jako nadšený fanoušek jednoho z běžících borců, a když jsem v davu hledala svého favorita, respektive manžela, neunikli mi ani běžící " žluťásci". Bohužel jich bylo poměrně málo, což v obou případech lze přičíst nepřízni počasí. Pršelo, byla zima a nebylo snadné zvolit vhodný oděv. Běžci patrně raději sáhli po " vyzkoušeném" oblečení z jejich sportovního šatníku.

Autor: LUCIE KŘESŤANOVÁ
Zdroj: GONG


Infoposel.cz - informační systém pro zdravotně postižené
Copyright © 2000-2024 Veleta, o.s.