http://www.infoposel.cz --- tisk článku --- 21.10.2002, 17:40 --- oblast " 06. Vzdělávání > Jednotlivá témata "
Je-li to potřebné a možné, zapůjčí na základě smluvně stanovených podmínek s ŘŠ: SPC - zrakově, sluchově, tělesně nebo řečově postiženým dětem nebo žákům speciální didaktické a kompenzační pomůcky a (nebo) speciální učebnice; PPP - didaktické pomůcky nebo tištěné materiály dětem a žákům s vývojovými poruchami učení. Závěrečné poznámky: Při stanovení individuálního výchovně vzdělávacího programu se doporučuje úzká spolupráce s rodiči, event. zákonnými zástupci Žzp. Při práci se Žzp je vysoce žádoucí zpětná vazba, podíl rodičů na koncipování individuálního plánu též usnadňuje koordinované působení školy a rodiny se všemi výhodami pro zdárný vývoj dítěte. Doporučuje se též podle možností navázat kontakt s organizací (organizacemi) rodičů nebo dospělých s daným typem zdravotního postižení a navržený individuální vzdělávací program zde prokonzultovat. Příplatek za zdravotní postižení není poskytován na žáka se specifickou vývojovou poruchou učení a chování střední škole (s výjimkou víceletých gymnázií a tanečních konzervatoří, kde je příplatek přiznáván na Žzp po dobu plnění povinné školní docházky). Příplatek za zdravotní postižení náleží základní škole na žáky ve speciálních třídách pro mentálně postižené, zřizovaných podle § 5 odst. 1 vyhlášky MŠMT ČR č. 291/1991 Sb., o základní škole. Výuka v těchto třídách probíhá podle učebního plánu a osnov zvláštní školy nebo pomocné školy a učitelé v těchto třídách by měli mít speciálně pedagogickou kvalifikaci. Žáci ze speciálních tříd pro mentálně postižené se mohou v některých předmětech vzdělávat společně s ostatními žáky školy. Rozhodnutí je v kompetenci ŘŠ, žádoucí je vzájemná dohoda pedagogů zainteresovaných tříd. Žákovi s prokázanou specifickou poruchou učení je třeba věnovat pozornost a uplatňovat speciálně pedagogické přístupy a zřetele po celou dobu jeho školní docházky, včetně průběhu přijímacích a závěrečných zkoušek, resp. maturitních zkoušek. Žák se specifickou poruchou učení má možnost používat při školní práci dostupných kompenzačních pomůcek včetně výpočetní techniky. Přístup k žákům se specifickými poruchami učení řeší podrobně metodický pokyn MŠMT ČR č.j. 23 472/92-21. Při hodnocení Žzp je třeba přihlédnout ke všem limitujícím faktorům, plynoucím z konkrétního zdravotního postižení. Doporučujeme užít širšího slovního hodnocení ve smyslu novely vyhlášky č. 225/1993 Sb., o základní škole, a to ve všech předmětech, jejichž zvládání je zdravotním postižením ovlivněno. V rámci kladné motivace je nutné hodnocení Žzp založit na jevech, které žák zvládl.
27/1997 Sb. VYHLÁŠKA Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 7. května 1997 o speciálních školách a speciálních mateřských školách Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 2 odst. 3, § 28 odst. 5, § 29 odst. 2 a § 31 odst. 2 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění zákona č. 171/1990 Sb. a zákona č. 138/1995 Sb., podle § 13 písm. a), f), h), k) a m) zákona České národní rady č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění zákona č. 139/1995 Sb., a podle § 45 odst. 4 zákona České národní rady č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních, ve znění zákona České národní rady č. 390/1991 Sb.:
§ 1
Základní ustanovení
Tato vyhláška stanoví typy speciálních škol a speciálních mateřských škol, zřizování a zrušování speciálních škol a speciálních mateřských škol, počty dětí a žáků ve třídě, zvláštnosti organizace speciálních škol a speciálních mateřských škol, zařazování dětí do speciálních mateřských škol, zařazování žáků do speciálních základních škol, zvláštních škol a pomocných škol, přijímání žáků do speciálních středních škol a do odborných učilišť a praktických škol,1) vyučovací čas, výchovu mimo vyučování, pravidla hodnocení a klasifikace žáků speciálních škol, péči o zdraví a dozor nad žáky a výši příspěvku za pobyt v internátních speciálních mateřských školách a internátních speciálních školách.
1) § 28 odst. 5 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění zákona č. 138/1995 Sb.
školských zařízení běžného typu.