Dnes je Čtvrtek, 25. dubna 2024, svátek má Marek
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 5692
 
Webinfo


 

25.07.2006, 09:22 - rubrika " Názory "
Neznalost komunikace působí jako ponižování

Lékaři a zdravotní sestry mnohdy nevědí, jak v ordinaci jednat například s nevidomým nebo neslyšícím člověkem, nebo jak přistupovat k vozíčkáři, či staršímu člověku. Zjistila to od zdravotně hendikepovaných pacientů Národní rada zdravotně postižených ČR (NRZP ČR).

Pak se odehrávají situace, které zdravotně postižení vnímají jako ponižování, či snižování lidské důstojnosti. Stává se, že lékař neoslovuje pacienta, ale jeho průvodce. Takže zaznívají věty jako "co je pánovi?", "ať si pán odloží". Nebo zdravotník staršího člověka oslovuje místo jménem dědo, či babi. "Někdy možná nevědomky vázne komunikace mezi zdravotníky a lidmi se zdravotním postižením," řekl předseda NRZP ČR Václav Krása.

Aby zdravotníci věděli, jak s hendikepovanými pacienty jednat, připravila pro ně NRZP ČR jakési desatero lepší komunikace. Brožuru a plakát s desatery Krása předal zaměstnancům dvou pražských nemocnic - Fakultní nemocnici Motol a Nemocnici Na Homolce.

Pomocí jednoduchých hesel popisují, jak správně komunikovat s pacienty s postižením pohybovým, sluchu, zraku, se seniory, s pacienty se syndromem demence a se zrakově postiženými, kteří přijdou s doprovodem.

Primářka Léčebny dlouhodobě nemocných I. v motolské nemocnici Blanka Vašková Krásu ujistila, že jejich pracoviště se snaží vycházet se zdravotně postiženými dobře. Zdůraznila, že například zdravotní sestry chodí na školení, aby se uměly domluvit znakovou řečí.

Primář Léčebny dlouhodobě nemocných II. motolské nemocnice Jan Štěpán řekl, že familiárnost při oslovení by se stávat neměla. "To je otázka výchovy lékařů a ostatního zdravotnického personálu, aby respektovali osobnost pacienta a nepoužívali familiární oslovení," uvedl.

Autor: Hana Kadečková
Zdroj: Právo
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
Žádné.
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2024 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie