Dnes je Neděle, 24. listopadu 2024, svátek má Emílie
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech zákonů
pouze ve zvolené oblasti

 
Oblasti

01. Obecně
02. Důchody
03. Příspěvky
04. Sociální služby
05. Telefonní stanice
06. Vzdělávání
Jednotlivá témata
07. Zaměstnávání
08. Podnikání
09. Daňové úlevy
10. Bydlení
11. Bariéry
12. Správní řízení
13. Pošta
14. Poradny
15. Působnost orgánů
16. Vzorová podání
 
Nejčtenější zákony


 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 6954
 
Webinfo


 
 

Aktuálně
 Důchody  >> 
( 06.11.2007 )
155/1995 Sb. Zákon o důchodovém pojištění.
zákon 40/2000 Sb. - Procentní míry poklesu schopnosti soustavné výdělečné činnosti
 
21.10.2002, 17:29 - oblast " 06. Vzdělávání > Jednotlivá témata "
02. Ředitel školy

I.

Ředitel mateřské, základní a střední školy (dále jen ředitel školy - ŘŠ), kde je nebo má být integrován žák se zdravotním postižením (dále jen Žzp), musí mít před vykázáním Žzp ve statistickém výkazu diagnostiku integrovaného žáka, kterou zpracuje speciálně pedagogické centrum (SPC) případně pedagogicko-psychologická poradna (PPP) na základě vlastního odborného vyšetření, pokud to charakter postižení vyžaduje i s ohledem na lékařské vyjádření, případně vyjádření dalších odborníků. PPP zpracovává posudek na žáky s vývojovými poruchami učení a chování, na děti a žáky se smyslovým, tělesným nebo mentálním postižením pouze ve výjimečném případě (např. v místech, kam dosud nezasahuje působnost stávající sítě SPC). Odborný posudek SPC případně PPP musí obsahovat:
  1. Druh a stupeň zdravotního postižení dítěte nebo žáka, opravňující k zařazení do speciální školy nebo školského zařízení Tento požadavek vychází z následujících ustanovení platných právních norem: § 5 odst. 3) vyhlášky MŠMT ČR č. 35/1992 Sb., o mateřské škole, § 3 odst. 4) vyhlášky MŠMT ČR č. 291/1991 Sb., o základní škole, § 7 odst. 2) a 4) vyhlášky MŠMT ČR č. 127/1997 Sb., o speciálních školách a speciálních mateřských školách.
  2. 2. Interpretaci lékařského posudku pro potřeby škol nebo školského zařízení Na lékařích lze vyžadovat pro potřeby vzdělávání přesnou diagnózu v podobě stručného vyjádření, zda by zdravotní stav dítěte vyžadoval zařazení do speciální školy, popř. čeho je třeba z lékařského hlediska dbát a čeho se vyvarovat v případě integrace. O toto písemné vyjádření by v zájmu svých dětí měli odborného lékaře požádat rodiče Žzp. Interpretace odborného lékařského vyjádření v rámci posudku SPC případně PPP je pro potřeby škol a školských zařízení nezbytná.
  3. Dobu platnosti posudku pro účely statistického výkaznictví Zde musí SPC případně PPP vycházet z prognózy vývoje, např. zda jde o postižení regresivní, progresivní, či zda lze předpokládat úplnou nápravu. Je-li obtížné směr vývoje dítěte odhadnout, lze platnost posudku omezit třeba jen na jeden školní rok, je-li zdravotní postižení trvalé (nevidomí, prelingválně sluchově postižení apod.), může posudek pro účely statistického výkaznictví zahrnout celou dobu školní docházky.
  4. Jmenovité určení pracovníka SPC případně PPP, se kterým bude pedagog třídy s integrovaným žákem průběžně spolupracovat a konzultovat individuální vzdělávací program Protože cílem integrace není pouhé zařazení Žzp do běžné školy, ale především kvalifikovaná práce s ním, je spojení pedagoga s odborným poradenským pracovníkem nezbytné. Pro děti a žáky se smyslovým, tělesným, mentálním či kombinovaným postižením by to měl být pokud možno pracovník SPC příslušného typu. Na základě dohody s SPC zajistí ŘŠ formu a podmínky spolupráce učitele Žzp a pracovníka SPC po dobu jeho návštěvy ve škole.
  5. Vyjádření, zda se doporučuje: individuální zařazení do běžné třídy mateřské, základní nebo střední školy či zařazení do speciální nebo specializované třídy nebo skupiny mateřské nebo základní školy. V případě individuální integrace stanovení individuálního výchovně vzdělávacího programu, který určuje:
    1. individuální speciálně pedagogickou nebo psychologickou práci se Žzp mimo vyučovací dobu s navrženou týdenní hodinovou dotací;
    2. účast dalšího odborníka k výuce specifických dovedností (např. výuka znakové řeči, čtení bodového písma, psaní na Pichtově psacím stroji, výuka prostorové orientace, individuální logopedická péče, náprava specifických poruch učení apod.) - v kladném případě opět navrhnout týdenní dotaci;
    3. snížení počtu dětí nebo žáků ve třídě;
    4. vybavení Žzp kompenzačními pomůckami nebo speciálními učebními pomůckami, speciálními učebnicemi a učebními texty (v kladném případě připojit stručnou informaci, zda může SPC nebo PPP ze svých zdrojů - na základě smlouvy mezi ŘŠ a SPC případně PPP - uvedené zapůjčit).
II.

Po shromáždění požadovaných podkladů ŘŠ vykáže žáky se zdravotním postižením podle jejich počtu a druhu postižení bez ohledu na to, zda bude či nebude vzdělávání integrovaného žáka vyžadovat poskytnutí zvýšených finančních prostředků. Současně ŘŠ uvede do zvláštní kolonky ty Žzp, jejichž vzdělávání bude předpokládat zvýšení finančních nákladů školy, zejména na mzdy, učebnice a pomůcky. Podrobnosti k vyplňování zahajovacích výkazů budou uvedeny v pokynu ÚIV.

III.

ŘŠ, který bude požadovat finanční prostředky na poskytnutí plného nebo částečného příplatku za zdravotní postižení u konkrétního Žzp: Zajistí podle možností školy třídnímu učiteli třídy, kam má být zařazen Žzp, podmínky pro přípravu na práci s tímto žákem, např. umožní učiteli konzultace s pracovníky SPC, návštěvy speciální školy příslušného typu, účast na seminářích pro učitele integrovaných Žzp, proplatí nákup nezbytné odborné literatury apod. Ve spolupráci s SPC případně PPP zabezpečí zpracování individuálního vzdělávacího programu pro každého Žzp, a to k termínu nástupu Žzp do kmenové školy. Zpracuje ekonomické požadavky na zabezpečení vzdělávání a výchovy Žzp na základě odborného návrhu SPC případně PPP [viz bod I/5/b), d)], vyjádřeného a zdůvodněného v individuálním výchovně vzdělávacím plánu. Termín: do 31. října 1997. Doložené a zdůvodněné ekonomické požadavky předloží příslušnému školskému úřadu. Termín: do 31. října 1997.

IV.

Jestliže v průběhu školního roku přejde integrovaný Žzp na jinou školu či školské zařízení, oznámí ŘŠ i ředitel školy, na niž žák přechází, tuto změnu příslušnému školskému úřadu včetně předání potřebné dokumentace. O změně uvědomí i SPC případně PPP, ve které je žák evidován. Pokud se jedná o školy či školská zařízení ve správě jednoho školského úřadu, provede tento školský úřad úpravu rozpočtu příslušných škol. Pokud se jedná o školy a školská zařízení ve správě různých školských úřadů, musí být provedena úprava rozpočtu těchto školských úřadů prostřednictvím MŠMT. Finanční prostředky tedy nebudou poukazovány přímo školou.

V.

Při stanovování výše nenárokových složek mzdy pedagogických pracovníků podílejících se na práci se Žzp přihlédne ŘŠ k rozsahu i kvalitě individuální práce věnované tomuto žákovi. VI. O případném snížení počtu žáků ve třídě rozhodne ŘŠ na základě doporučení SPC případně PPP, s ohledem na druh a stupeň postižení Žzp a s přihlédnutím k vyhláškám MŠMT ČR č. 291/1991 Sb., o základní škole, a č. 127/1997 Sb., o speciálních školách a speciálních mateřských školách.
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk

Copyright © 2000-2024 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie