Dnes je Neděle, 24. listopadu 2024, svátek má Emílie
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech zákonů
pouze ve zvolené oblasti

 
Oblasti

01. Obecně
02. Důchody
03. Příspěvky
04. Sociální služby
05. Telefonní stanice
06. Vzdělávání
Jednotlivá témata
07. Zaměstnávání
08. Podnikání
09. Daňové úlevy
10. Bydlení
11. Bariéry
12. Správní řízení
13. Pošta
14. Poradny
15. Působnost orgánů
16. Vzorová podání
 
Nejčtenější zákony


 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 6954
 
Webinfo


 
 

Aktuálně
 Důchody  >> 
( 06.11.2007 )
155/1995 Sb. Zákon o důchodovém pojištění.
zákon 40/2000 Sb. - Procentní míry poklesu schopnosti soustavné výdělečné činnosti
 
21.10.2002, 17:24 - oblast " 06. Vzdělávání > Jednotlivá témata "
01. Úvod

Vzdělávání zdravotně postižených dětí je jednou z nejúčinnějších metod kompenzace důsledků postižení. Právě nedostatečná úroveň vzdělání je překážkou při hledání pracovního uplatnění na trhu práce i výrazným limitujícím faktorem pro samostatnou výdělečnou činnost. Proto by rodiče těchto dětí měli od počátku usilovat o to, aby se jejich dětem dostalo možná nejlepšího vzdělání, pochopitelně s přihlédnutím k zdravotnímu stavu a schopnostem dítěte. Je obrovským přínosem vývoje po roce 1989, že této oblasti je věnována náležitá pozornost. To se projevuje zejména ve vztahu k dětem s mentálním postižením a důrazem na integrované vzdělání. K zabezpečení těchto trendů vydalo MŠMT řadu předpisů od novel zákonů po metodické pokyny, které jsou v dané oblasti nejinstruktivnější. Proto uvádím ty, které považuji za nejvýznamnější.

19 843/97-22 Metodický pokyn k zápisům do školy dětí s těžkým mentálním postižením

Článek 33 Listiny základních práv a svobod, která je součástí Ústavy České republiky, v odst. 1 udává: "Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon." Zákon ČNR č. 29/1984 Sb. (školský zákon), ve znění pozdějších předpis, a zákon č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů, výrazným způsobem upravují a rozšiřují možnosti vzdělávání právě dětem s těžšími formami zdravotního postižení. Uvedené novely zákonů reagují na jeden z nejnesnadnějších úkolů vládního usnesení č. 493/1993 (Národní plán opatření pro snížení negativních důsledků zdravotního postižení) na oddíl 6 odst. 4: "Pro obzvláště těžce postižené děti, které školský zákon umožňuje osvobodit od povinné školní docházky, zajistit vzdělávání v širším slova smyslu tak, aby i tyto děti mohly realizovat své právo na vzdělávání." Aby bylo prakticky možné: - zabezpečit včasnou speciálně pedagogickou péči zaměřenou na způsob vzdělávání dítěte s těžším zdravotním postižením, - stanovit a zajistit optimální způsob výchovy a vzdělávání vzhledem k aktuálnímu zdravotnímu stavu a schopnostem dítěte, - evidovat děti s těžším zdravotním postižením v rámci vytváření adekvátních vzdělávacích příležitostí ve speciálních i běžných školách a školských zařízeních, - zlepšit informovanost zákonných zástupců o nových možnostech v oblasti výchovy a vzdělávání, je bezpodmínečně nutné důsledně zajišťovat zápisy do školy dětí s těžším mentálním postižením, dětí s více vadami a dětí s lékařskou diagnózou autismus také do speciálních škol pro mentálně postižené, tzn. především do pomocných škol a zvláštních škol s třídami pomocných škol. Pravidelné vyhlašování zápisů do školy zde totiž není pravidlem, a to ani pro potencionální klientelu, tzn. děti s těžšími formami zdravotního postižení, pro které není vhodná integrovaná forma vzdělávání. Tyto děti jsou ve velké většině přeřazovány ze základních,, resp. v případě pomocných škol ze zvláštních škol, nebo nastupují do 1. ročníku po často neúčelných odkladech školní docházky a absolvování formálního zápisu v běžné základní škole. Děti s těžkým zdravotním postižením zpravidla nejsou schopny dostavit se k zápisu do běžné základní školy, a tím unikají z registrace resortu školství. Dětem, které se vzhledem k závažnosti svého postižení nemohou účastnit zápisu organizovaného pomocnou školou, je možné nabídnout zápis v rodině nebo v zařízení sociální péče. Při zajišťování zápisů do školy ve speciálních školách je nutné respektovat následující právní normy:

  1. Zákon č. 29/1984 Sb., ve znění zákona č. 138/1995 Sb., o soustavě základních škol, středních a vyšších odborných škol: - § 34, odst. 1, - § 36 (přihlašovací povinnost péče o školní docházku), - § 37, odst. 1 (osvobození od povinnosti docházet do školy) a odst. 2 (osvobození od povinné školní docházky).
  2. Vyhláška MŠMT č. 291/1991 Sb., o základní škole: - § 3, odst. 1 (speciální školy respektují toto ustanovení na základě § 17 vyhlášky MŠMT ČR č. 127/1997 Sb., o speciálních školách a speciálních mateřských školách).
  3. Vyhláška MŠMT č. 127/1997 Sb., o speciálních školách a speciálních mateřských školách: - § 7, odst. 1 - 4. Ze všech zákonných norem vyplývá, že zápis do školy se týká všech šestiletých dětí bez ohledu na jejich zdravotní stav nebo postižení. U každého dítěte musí být provedeno rozhodnutí ve smyslu zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění novely č. 139/1995 Sb.
Druhy rozhodnutí:
  1. Rozhodnutí ředitele školy (dle zákona č. 564/1990 Sb., § 3, odst. 2): - zařazení do školy, - zařazení do přípravného stupně pomocné školy, - odklad školní docházky, - dodatečný odklad školní docházky.
  2. Rozhodnutí školského úřadu [dle zákona č. 564/1990 Sb., § 7, písm. e)]: - osvobození od povinnosti docházet do školy, - osvobození od povinné školní docházky. Pravidelné systematické vzdělávání dětí s těžším zdravotním postižením, s více vadami, s lékařskou diagnózou autismus, podobně jako i ostatní populace dětí s těžšími formami zdravotního postižení, se v České republice stává stále častějším jevem, a to na bázi státních, soukromých i církevních speciálních škol. Zápisy do školy všech, tudíž i těžce zdravotně postižených dětí, umožní seriózně registrovat stávající populaci a postupně všechny děti zařadit do některé z variantní nabídky vzdělávacích možností: - přípravný ročník pro žáky ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí, - přípravný stupeň pomocné školy, - speciální třída pro žáky se zdravotním postižením v běžné základní škole, - speciální škola (speciální základní škola, zvláštní škola, zvláštní škola pro žáky s více vadami, pomocná škola, pomocná škola pro žáky s více vadami), - speciální třída pro žáky jiného stupně či typu postižení ve speciální škole.
Doporučený postup k zajištění zápisů do školy:

  1. Ředitel speciální školy - po dohodě se zřizovatelem určí termín, místo a dobu konání zápisu do školy a vše oznámí v místě obvyklým způsobem, - umožní bezbariérový přístup do školy, pokud tento není stabilně zajištěn v rámci komplexní nabídky speciálních služeb, - vlastní organizaci zápisu do školy svěří nejzkušenějším pedagogům školy, - ve spolupráci s SPC či PPP odborně vyhodnotí získané údaje ze zápisu do školy a na základě těchto výsledků stanoví optimální formu vzdělávání pro každé jednotlivé dítě s přihlédnutím k požadavkům zákonných zástupců dítěte, v případě potřeby iniciuje též vypracování individuálního výchovně vzdělávacího programu ve smyslu § 4 odst. 9 vyhlášky MŠMT č. 127/1997 Sb.
  2. SPC - zpracuje odborné podklady ke kvalifikovanému stanovení optimální formy vzdělávání, které podle věcné příslušnosti předloží ředitelům potencionálních škol nebo ředitelům školských úřadů. Závěrečná doporučení: - odklad školní docházky u dítěte s těžším zdravotním postižením navrhovat uvážlivě, v rámci včasné speciálně pedagogické péče pouze v případě, že dítě nelze zařadit do přípravného ročníku speciální základní školy nebo přípravného stupně pomocné školy, - v případě odkladu školní docházky zabezpečit dítěti se zdravotním postižením prostřednictvím SPC nebo PPP pravidelnou systematickou speciálně pedagogickou péči v rozsahu, umožňujícím odstranit nebo maximálně zmírnit příčiny odkladu školní docházky, - ve sporných případech před rozhodnutím o zařazení dítěte do speciální školy využívat diagnostického pobytu dítěte v příslušné speciální škole v délce dvou až šesti měsíců, - v rámci rozhodnutí o osvobození od povinné školní docházky [podle § 37, odst. 2 školského zákona a § 7, písm. e) zákona č. 564/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů] stanovit formu vzdělávání dítěte, která odpovídá jeho psychickým a fyzickým možnostem, a to prostřednictvím ředitele školského úřadu ve spolupráci s SPC, případně PPP, diagnostickým ústavem sociální péče pro mentálně postiženou mládež a zákonnými zástupci dítěte, - u dětí v minulosti osvobozených od povinné školní docházky uvážlivě revokovat toto rozhodnutí v případě progresivního a perspektivního psychomotorického vývoje s využitím diagnostických pobytů, při eventuálním zrušení v minulosti vydaného rozhodnutí postupovat podle předchozího odstavce, - všechna opatření provádět s vědomím a souhlasem zákonných zástupců. Metodický pokyn nabývá účinnosti dne 1. 9. 1998.
18 996/97-22 Metodický pokyn k integraci dětí a žáků se zdravotním postižením do škol a školských zařízení ve školním roce 1997/998

Do metodického pokynu k integraci dětí a žáků se zdravotním postižením ve školním roce 1997/1998 jsou začleněny aktuální změny, upravena terminologie a podrobněji rozpracována problematika žáků s tělesným postižením a vývojovými poruchami učení a chování. Metodický pokyn vychází z předpokladu, že děti a žáci se zdravotním postižením mohou být integrováni do mateřských a základních škol jedině tehdy, mají-li zajištěnu odbornou speciálně pedagogickou péči. Metodika financování ani nadále nepředpokládá, že integrovanému dítěti a žáku se zdravotním postižením bude příplatek za zdravotní postižení poskytován automaticky a vždy v plném rozsahu po celou dobu předškolní, resp. školní docházky. Jeho výše musí být stanovena individuálně a diferencovaně podle konkrétních potřeb jednotlivých dětí a žáků, a to jak vzhledem ke druhu a stupni postižení, tak k úrovni vytvořených podmínek speciální péče, i s ohledem na odbornou a ekonomickou náročnost výuky v jednotlivých ročnících školní docházky. Příplatek je nadále určen výhradně na mzdové prostředky pedagogů a dalších odborníků, podílejících se na práci se zdravotně postiženým dítětem nebo žákem, na pořizování nebo zapůjčování speciálních učebnic a učebních pomůcek. Nehradí se z něj v žádném případě stavební úpravy (potřebné stavební úpravy vždy hradí zřizovatel). Organizační, odborné a materiální zajištění bude u integrovaných zdravotně postižených dětí a žáků realizováno ve školním roce 1997/1998 takto:

Zpet ZpětTisk upravit pro tisk

Copyright © 2000-2024 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie