|
21.10.2002, 17:24 - oblast " 06. Vzdělávání > Jednotlivá témata " | | 01. Úvod
Vzdělávání zdravotně postižených dětí je jednou z nejúčinnějších metod kompenzace důsledků postižení. Právě nedostatečná úroveň vzdělání je překážkou při hledání pracovního uplatnění na trhu práce i výrazným limitujícím faktorem pro samostatnou výdělečnou činnost. Proto by rodiče těchto dětí měli od počátku usilovat o to, aby se jejich dětem dostalo možná nejlepšího vzdělání, pochopitelně s přihlédnutím k zdravotnímu stavu a schopnostem dítěte. Je obrovským přínosem vývoje po roce 1989, že této oblasti je věnována náležitá pozornost. To se projevuje zejména ve vztahu k dětem s mentálním postižením a důrazem na integrované vzdělání. K zabezpečení těchto trendů vydalo MŠMT řadu předpisů od novel zákonů po metodické pokyny, které jsou v dané oblasti nejinstruktivnější. Proto uvádím ty, které považuji za nejvýznamnější.
19 843/97-22 Metodický pokyn k zápisům do školy dětí s těžkým mentálním postižením
Článek 33 Listiny základních práv a svobod, která je součástí Ústavy České republiky, v odst. 1 udává: "Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon." Zákon ČNR č. 29/1984 Sb. (školský zákon), ve znění pozdějších předpis, a zákon č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů, výrazným způsobem upravují a rozšiřují možnosti vzdělávání právě dětem s těžšími formami zdravotního postižení. Uvedené novely zákonů reagují na jeden z nejnesnadnějších úkolů vládního usnesení č. 493/1993 (Národní plán opatření pro snížení negativních důsledků zdravotního postižení) na oddíl 6 odst. 4: "Pro obzvláště těžce postižené děti, které školský zákon umožňuje osvobodit od povinné školní docházky, zajistit vzdělávání v širším slova smyslu tak, aby i tyto děti mohly realizovat své právo na vzdělávání." Aby bylo prakticky možné: - zabezpečit včasnou speciálně pedagogickou péči zaměřenou na způsob vzdělávání dítěte s těžším zdravotním postižením, - stanovit a zajistit optimální způsob výchovy a vzdělávání vzhledem k aktuálnímu zdravotnímu stavu a schopnostem dítěte, - evidovat děti s těžším zdravotním postižením v rámci vytváření adekvátních vzdělávacích příležitostí ve speciálních i běžných školách a školských zařízeních, - zlepšit informovanost zákonných zástupců o nových možnostech v oblasti výchovy a vzdělávání, je bezpodmínečně nutné důsledně zajišťovat zápisy do školy dětí s těžším mentálním postižením, dětí s více vadami a dětí s lékařskou diagnózou autismus také do speciálních škol pro mentálně postižené, tzn. především do pomocných škol a zvláštních škol s třídami pomocných škol. Pravidelné vyhlašování zápisů do školy zde totiž není pravidlem, a to ani pro potencionální klientelu, tzn. děti s těžšími formami zdravotního postižení, pro které není vhodná integrovaná forma vzdělávání. Tyto děti jsou ve velké většině přeřazovány ze základních,, resp. v případě pomocných škol ze zvláštních škol, nebo nastupují do 1. ročníku po často neúčelných odkladech školní docházky a absolvování formálního zápisu v běžné základní škole. Děti s těžkým zdravotním postižením zpravidla nejsou schopny dostavit se k zápisu do běžné základní školy, a tím unikají z registrace resortu školství. Dětem, které se vzhledem k závažnosti svého postižení nemohou účastnit zápisu organizovaného pomocnou školou, je možné nabídnout zápis v rodině nebo v zařízení sociální péče. Při zajišťování zápisů do školy ve speciálních školách je nutné respektovat následující právní normy:
- Zákon č. 29/1984 Sb., ve znění zákona č. 138/1995 Sb., o soustavě základních škol, středních a vyšších odborných škol: - § 34, odst. 1, - § 36 (přihlašovací povinnost péče o školní docházku), - § 37, odst. 1 (osvobození od povinnosti docházet do školy) a odst. 2 (osvobození od povinné školní docházky).
- Vyhláška MŠMT č. 291/1991 Sb., o základní škole: - § 3, odst. 1 (speciální školy respektují toto ustanovení na základě § 17 vyhlášky MŠMT ČR č. 127/1997 Sb., o speciálních školách a speciálních mateřských školách).
- Vyhláška MŠMT č. 127/1997 Sb., o speciálních školách a speciálních mateřských školách: - § 7, odst. 1 - 4. Ze všech zákonných norem vyplývá, že zápis do školy se týká všech šestiletých dětí bez ohledu na jejich zdravotní stav nebo postižení. U každého dítěte musí být provedeno rozhodnutí ve smyslu zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění novely č. 139/1995 Sb.
Druhy rozhodnutí:
- Rozhodnutí ředitele školy (dle zákona č. 564/1990 Sb., § 3, odst. 2): - zařazení do školy, - zařazení do přípravného stupně pomocné školy, - odklad školní docházky, - dodatečný odklad školní docházky.
- Rozhodnutí školského úřadu [dle zákona č. 564/1990 Sb., § 7, písm. e)]: - osvobození od povinnosti docházet do školy, - osvobození od povinné školní docházky. Pravidelné systematické vzdělávání dětí s těžším zdravotním postižením, s více vadami, s lékařskou diagnózou autismus, podobně jako i ostatní populace dětí s těžšími formami zdravotního postižení, se v České republice stává stále častějším jevem, a to na bázi státních, soukromých i církevních speciálních škol. Zápisy do školy všech, tudíž i těžce zdravotně postižených dětí, umožní seriózně registrovat stávající populaci a postupně všechny děti zařadit do některé z variantní nabídky vzdělávacích možností: - přípravný ročník pro žáky ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí, - přípravný stupeň pomocné školy, - speciální třída pro žáky se zdravotním postižením v běžné základní škole, - speciální škola (speciální základní škola, zvláštní škola, zvláštní škola pro žáky s více vadami, pomocná škola, pomocná škola pro žáky s více vadami), - speciální třída pro žáky jiného stupně či typu postižení ve speciální škole.
Doporučený postup k zajištění zápisů do školy:
- Ředitel speciální školy - po dohodě se zřizovatelem určí termín, místo a dobu konání zápisu do školy a vše oznámí v místě obvyklým způsobem, - umožní bezbariérový přístup do školy, pokud tento není stabilně zajištěn v rámci komplexní nabídky speciálních služeb, - vlastní organizaci zápisu do školy svěří nejzkušenějším pedagogům školy, - ve spolupráci s SPC či PPP odborně vyhodnotí získané údaje ze zápisu do školy a na základě těchto výsledků stanoví optimální formu vzdělávání pro každé jednotlivé dítě s přihlédnutím k požadavkům zákonných zástupců dítěte, v případě potřeby iniciuje též vypracování individuálního výchovně vzdělávacího programu ve smyslu § 4 odst. 9 vyhlášky MŠMT č. 127/1997 Sb.
- SPC - zpracuje odborné podklady ke kvalifikovanému stanovení optimální formy vzdělávání, které podle věcné příslušnosti předloží ředitelům potencionálních škol nebo ředitelům školských úřadů. Závěrečná doporučení: - odklad školní docházky u dítěte s těžším zdravotním postižením navrhovat uvážlivě, v rámci včasné speciálně pedagogické péče pouze v případě, že dítě nelze zařadit do přípravného ročníku speciální základní školy nebo přípravného stupně pomocné školy, - v případě odkladu školní docházky zabezpečit dítěti se zdravotním postižením prostřednictvím SPC nebo PPP pravidelnou systematickou speciálně pedagogickou péči v rozsahu, umožňujícím odstranit nebo maximálně zmírnit příčiny odkladu školní docházky, - ve sporných případech před rozhodnutím o zařazení dítěte do speciální školy využívat diagnostického pobytu dítěte v příslušné speciální škole v délce dvou až šesti měsíců, - v rámci rozhodnutí o osvobození od povinné školní docházky [podle § 37, odst. 2 školského zákona a § 7, písm. e) zákona č. 564/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů] stanovit formu vzdělávání dítěte, která odpovídá jeho psychickým a fyzickým možnostem, a to prostřednictvím ředitele školského úřadu ve spolupráci s SPC, případně PPP, diagnostickým ústavem sociální péče pro mentálně postiženou mládež a zákonnými zástupci dítěte, - u dětí v minulosti osvobozených od povinné školní docházky uvážlivě revokovat toto rozhodnutí v případě progresivního a perspektivního psychomotorického vývoje s využitím diagnostických pobytů, při eventuálním zrušení v minulosti vydaného rozhodnutí postupovat podle předchozího odstavce, - všechna opatření provádět s vědomím a souhlasem zákonných zástupců. Metodický pokyn nabývá účinnosti dne 1. 9. 1998.
18 996/97-22 Metodický pokyn k integraci dětí a žáků se zdravotním postižením do škol a školských zařízení ve školním roce 1997/998
Do metodického pokynu k integraci dětí a žáků se zdravotním postižením ve školním roce 1997/1998 jsou začleněny aktuální změny, upravena terminologie a podrobněji rozpracována problematika žáků s tělesným postižením a vývojovými poruchami učení a chování. Metodický pokyn vychází z předpokladu, že děti a žáci se zdravotním postižením mohou být integrováni do mateřských a základních škol jedině tehdy, mají-li zajištěnu odbornou speciálně pedagogickou péči. Metodika financování ani nadále nepředpokládá, že integrovanému dítěti a žáku se zdravotním postižením bude příplatek za zdravotní postižení poskytován automaticky a vždy v plném rozsahu po celou dobu předškolní, resp. školní docházky. Jeho výše musí být stanovena individuálně a diferencovaně podle konkrétních potřeb jednotlivých dětí a žáků, a to jak vzhledem ke druhu a stupni postižení, tak k úrovni vytvořených podmínek speciální péče, i s ohledem na odbornou a ekonomickou náročnost výuky v jednotlivých ročnících školní docházky. Příplatek je nadále určen výhradně na mzdové prostředky pedagogů a dalších odborníků, podílejících se na práci se zdravotně postiženým dítětem nebo žákem, na pořizování nebo zapůjčování speciálních učebnic a učebních pomůcek. Nehradí se z něj v žádném případě stavební úpravy (potřebné stavební úpravy vždy hradí zřizovatel). Organizační, odborné a materiální zajištění bude u integrovaných zdravotně postižených dětí a žáků realizováno ve školním roce 1997/1998 takto:
| | |
|