Zdravotně postižení a znevýhodnění žáci v českém školství
Mateřské školy
Ve školním roce 2009/2010 navštěvovalo mateřské školy celkem 314,0 tisíc dětí, z nichž bylo 8970, tzn. 2,9 procenta, zdravotně postižených a znevýhodněných. Sledujeme-li časový horizont posledních 5 let, procento handicapovaných dětí je takřka konstantní. Ze zmíněných necelých 9 tisíc postižených dětí v mateřských školách docházela v roce 2009/2010 většina (7,2 tisíce, tzn. 80,2 %) do speciálních tříd mateřských škol, zbývající část (1,8 tisíce, tzn. cca pětina) pak byla individuálně integrována do běžných tříd mateřských škol. Důležitým signálem, který vyplývá z porovnání časového vývoje zmíněných údajů, je sílící tendence k individuální integraci handicapovaných dětí, tzn. jejich začleňování do běžných tříd.
Z celkového počtu postižených dětí bylo v roce 2005/2006 integrováno do běžných tříd mateřských škol 18,8 procenta z nich, v roce 2009/2010 pak již 19,8 procenta těchto dětí. Naopak podíl dětí ve speciálních třídách mateřských škol z celkového počtu dětí s handicapem se v posledních letech stále snižuje, i když jen velmi mírně (v roce 2005/2006 to bylo 81,2 %, v roce 2009/2010 pak 80,1 %). Do speciálních tříd mateřských škol pak dochází okolo 2,5 procenta z celkového počtu dětí (2,4 %, v roce 2005/2006, v roce 2009/2010 pak 2,5 %).
Co se týče struktury handicapovaných dětí v mateřských školách podle druhu postižení, jednoznačně převládají děti s vadami řeči (40,2 % všech dětí individuálně integrovaných a 61,6 % dětí ve speciálních třídách mateřských škol). Z celkového počtu individuálně integrovaných dětí v mateřských školách pak 13,2 procenta tvoří děti s kombinovanými poruchami; dalších vždy zhruba 10 procent pak představují děti mentálně postižené, s vývojovými poruchami, tělesně postižené či s autismem. Děti zrakově či sluchově postižené tvoří relativně nejmenší podíl z celkového počtu dětí s individuální integrací (cca 3,5 %). Za zmínku dále stojí, že mezi zdravotně postiženými a znevýhodněnými dětmi, které docházejí do mateřských škol, převládají chlapci (tvoří cca 67 % všech dětí ve speciálních třídách mateřských škol a 65 % individuálně integrovaných do běžných tříd).
Základní školy
V základních školách tvoří oblast speciálního vzdělávání tvoří velmi podstatnou část českého vzdělávacího systému, neboť téměř každý desátý žák základní školy je určitým způsobem zdravotně postižený či znevýhodněný. Podíl handicapovaných na celkovém počtu žáků základních škol v roce 2009/2010 činil 9,0 procent, i když v posledních 5 letech se mírně snížil (v roce 2005/2006 činil 9,8 %).
V roce 2009/2010 se v základních školách vzdělávalo celkem 71 801 zdravotně postižených a znevýhodněných žáků. Z toho těsná většina, tzn. 37,0 tisíc (51,6 %), docházela do speciálních tříd základních škol, dalších 34,8 tisíce žáků (48,4 %) pak bylo individuálně integrováno do běžných tříd základních škol. Co se týče časového vývoje posledních let, podíl individuálně integrovaných na celkovém počtu žáků základních škol mírně klesá (v roce 2005/2006 činil tento podíl 5,0 %, v roce 2009/2010 to bylo 4,4 %). V oblasti speciálních tříd v základních školách je situace stabilizovaná: podíl žáků navštěvujících speciální třídy základních škol se v posledních letech pohybuje okolo 4,7 procenta až 4,8 procenta (4,7 % v roce 2009/2010).
Zcela odlišná situace ve srovnání s mateřskými školami je v základních školách, co se týče struktury handicapovaných dětí podle druhu postižení. Mezi individuálně integrovanými žáky převládají ti s vývojovými poruchami (85,6 % z celkového počtu individuálně integrovaných), zatímco ve speciálních třídách základních škol tvoří většinu mentálně postižení (63,6 % z celkového počtu dětí ve speciálních třídách). Stejně jako u mateřských škol, i mezi handicapovanými žáky základních škol převažují chlapci nad dívkami.
Střední školy
Znevýhodnění žáci tvořili v roce 2009/2010 celkem 3,8 procenta z celkového počtu žáků středních škol; daný podíl je v posledních 5 letech takřka konstantní. V případě vzdělávání handicapovaných ve středních školách je patrný následující trend: zatímco podíl žáků ve speciálních třídách středních škol poměrně výrazně klesá (nejvíce v posledních 4 letech), procento individuálně integrovaných do běžných tříd naopak rok od roku narůstá. V roce 2005/2006 se ve speciálních třídách středních škol vzdělávalo celkem 16 463 žáků (tzn. 2,9 % ze všech žáků SŠ), v roce 2009/2010 to bylo přibližně již o 3 tisíce méně (13 444 žáků, tzn. 2,3 %). Naproti tomu počet individuálně integrovaných žáků stoupl ze 4436 v roce 2005/2006 na 6284 v roce 2009/2010 (z 0,8 % na 1,1 % ze všech žáků SŠ). Je tak vidět, že v posledních letech ve středních školách výrazně sílí trend individuální integrace handicapovaných žáků na úkor integrace skupinové (která však stále převažuje co do podílu vzdělávajících se žáků).
Autor: Simona PIKÁLKOVÁ Zdroj: Týdeník školství str. 09
|