Dnes je Středa, 13. listopadu 2024, svátek má Tibor
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Granty
Škola občanské iniciat...
Vzdělávání
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 6908
 
Webinfo


 

06.05.2003, 00:02 - rubrika " Servis pro NNO > Škola občanské iniciativy "
Škola občanské iniciativy 23. (Vedení kampaní)

Teorie vedení kampaní

Tato kapitola by vám měla sloužit jako návod k dobrému naplánování kampaně. Pokusíme se vám tedy dát několik rad, co je třeba si před zahájením kampaně dobře promyslet, abyste později nebyli nepříjemně zaskočeni.

Východiska

Dříve než začneme plánovat, co vše bychom rádi změnili, je třeba dobře znát současný stav věcí, zjístit základní informace o problému. Máme-li tedy jasno v tom, jaké oblasti bychom se chtěli věnovat (např. odpadové hospodářství obce, dopravní situace v regionu, postavení tělesně postižených v našem městě apod.), je třeba si udělat podrobnou analýzu stávající situace v dané oblasti. Hledáme odpovědi především na následující otázky:

  • Jak závažný je problém, který chceme řešit?

  • Jaké máme podložené informace o současné situaci?

  • Jaký je postoj veřejnosti, úřadů a politiků k tomuto problému?

  • Je problém, jež chceme řešit, snadno vysvětlitelný laikovi?

  • Jaké máme spojence (ti, kteří budou mít prospěch z toho, podaří-li se nám prosadit změnu) a protivníky?

  • Věnuje se již někdo tomuto problému?

  • Jaké máte odborné zkušenosti s vybranou problematikou?

  • Jaká je kapacita naší organizace, ať už po stránce lidské, odborné či finanční?

  • Jaký dopad bude mít vedení kampaně na rozvoj naší organizace?

  • Kdo rozhodl nebo rozhoduje o tom, že je situace v dané oblasti taková, jaká je?

  • Jaké jsou rozhodovací mechanismy v oblasti, kterou chceme měnit (kdo o čem rozhoduje, kdo je komu podřízen apod.)?

  • Je reálné prosadit změnu?

  • Máme odkud brát inspiraci pro navrhovaná řešení (jiné obce, zahraničí apod.)?

  • Jaké jsou možnosti spolupráce s ostatními sdruženími, odborníky, firmami, politiky?

  • Jaká je síla protivníka?


To vše a možná někdy i více je třeba vědět před tím, než se skutečně pustíte do plánování vaší kampaně.

Cíle

Správné stanovení cílů je klíčovým bodem přípravné fáze každé kampaně. Z hlediska časového rozeznáváme tři druhy cílů:

  • dlouhodobé - ty, které přesahují aktuální cíl připravované kampaně, zasahují do jasného rámce,

  • střednědobé - ty, které by měly být na konci kampně aktuálně dosaženy,

  • krátkodobé - ty, kterých je nutno postupně během kampaně dosáhnout, aby bylo možno splnit cíl střednědobý.


Ať již budeme vybírat kterýkoliv z těchto druhů cílů, vždy je třeba mít na paměti, že cíl musí být vždy měřitelný a reálně dosažitelný.

Měřitelností rozumíme to, že z jeho formulace musí být jasné jak poznáme, že cíl byl opravdu splněn, resp., že existuje způsob, jak poznat, že se nám cíle opravdu podařilo dosáhnout. Proto není možné cíl formulovat např. takto: Změnit postoj veřejnosti.

Reálnou dosažitelností cíle míníme jeho stanovení tak, aby vůbec bylo možné očekávat, že v dohledné době několika let jej bude možné dosáhnout. Proto nelze cíl stanovit např. takto: Prosadit, aby všichni obyvatelé ČR třídili svůj domovní odpad. Vždy se totiž najde někdo, kdo třeba uzákoněnou povinnost poruší. Takový cíl tedy nemůže být nikdy naplněn.

Dobře stanovené cíle mohou být např. tyto:

Dlouhodobé:


  • zastavit jadernou energetiku v ČR

  • dosáhnout snížení spotřeby energie o 50%

  • ukončit výrobu a prodej látek ničících ozonosféru

  • omezit rozvoj automobilismu a rozšířit veřejnou dopravu


Střednědobé:

    zastavit výstavbu Temelína
  • dosáhnout výměny klasických žárovek za úsporné ve státních úřadech

  • ukončit výrobu a prodej všech freonu s vyjímkou zvláštních průmyslových oborů

  • zastavit výstavbu dálnice D8


Krátkodobé:

  • založit sdružení obcí proti meziskladům jaderného paliva

  • vyměnit klasické žárovky v parlamentu za úsporné

  • novelizovat ozonový zákon

  • zastavit privatizaci železnic

Autor: Jan Piňos, Martin Ander, Milan Štefanec
Zdroj: Hnutí DUHA
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
Žádné.
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2024 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie