Teorie vedení kampaní
Tato kapitola by vám měla sloužit jako návod k dobrému naplánování kampaně. Pokusíme se vám tedy dát několik rad, co je třeba si před zahájením kampaně dobře promyslet, abyste později nebyli nepříjemně zaskočeni.
Východiska
Dříve než začneme plánovat, co vše bychom rádi změnili, je třeba dobře znát současný stav věcí, zjístit základní informace o problému. Máme-li tedy jasno v tom, jaké oblasti bychom se chtěli věnovat (např. odpadové hospodářství obce, dopravní situace v regionu, postavení tělesně postižených v našem městě apod.), je třeba si udělat podrobnou analýzu stávající situace v dané oblasti. Hledáme odpovědi především na následující otázky:
- Jak závažný je problém, který chceme řešit?
- Jaké máme podložené informace o současné situaci?
- Jaký je postoj veřejnosti, úřadů a politiků k tomuto problému?
- Je problém, jež chceme řešit, snadno vysvětlitelný laikovi?
- Jaké máme spojence (ti, kteří budou mít prospěch z toho, podaří-li se nám prosadit změnu) a protivníky?
- Věnuje se již někdo tomuto problému?
- Jaké máte odborné zkušenosti s vybranou problematikou?
- Jaká je kapacita naší organizace, ať už po stránce lidské, odborné či finanční?
- Jaký dopad bude mít vedení kampaně na rozvoj naší organizace?
- Kdo rozhodl nebo rozhoduje o tom, že je situace v dané oblasti taková, jaká je?
- Jaké jsou rozhodovací mechanismy v oblasti, kterou chceme měnit (kdo o čem rozhoduje, kdo je komu podřízen apod.)?
- Je reálné prosadit změnu?
- Máme odkud brát inspiraci pro navrhovaná řešení (jiné obce, zahraničí apod.)?
- Jaké jsou možnosti spolupráce s ostatními sdruženími, odborníky, firmami, politiky?
- Jaká je síla protivníka?
To vše a možná někdy i více je třeba vědět před tím, než se skutečně pustíte do plánování vaší kampaně.
Cíle
Správné stanovení cílů je klíčovým bodem přípravné fáze každé kampaně. Z hlediska časového rozeznáváme tři druhy cílů:
- dlouhodobé - ty, které přesahují aktuální cíl připravované kampaně, zasahují do jasného rámce,
- střednědobé - ty, které by měly být na konci kampně aktuálně dosaženy,
- krátkodobé - ty, kterých je nutno postupně během kampaně dosáhnout, aby bylo možno splnit cíl střednědobý.
Ať již budeme vybírat kterýkoliv z těchto druhů cílů, vždy je třeba mít na paměti, že cíl musí být vždy
měřitelný a reálně dosažitelný.
Měřitelností rozumíme to, že z jeho formulace musí být jasné jak poznáme, že cíl byl opravdu splněn, resp., že existuje způsob, jak poznat, že se nám cíle opravdu podařilo dosáhnout. Proto není možné cíl formulovat např. takto: Změnit postoj veřejnosti.
Reálnou dosažitelností cíle míníme jeho stanovení tak, aby vůbec bylo možné očekávat, že v dohledné době několika let jej bude možné dosáhnout. Proto nelze cíl stanovit např. takto: Prosadit, aby všichni obyvatelé ČR třídili svůj domovní odpad. Vždy se totiž najde někdo, kdo třeba uzákoněnou povinnost poruší. Takový cíl tedy nemůže být nikdy naplněn.
Dobře stanovené cíle mohou být např. tyto:
Dlouhodobé:
- zastavit jadernou energetiku v ČR
- dosáhnout snížení spotřeby energie o 50%
- ukončit výrobu a prodej látek ničících ozonosféru
- omezit rozvoj automobilismu a rozšířit veřejnou dopravu
Střednědobé:
zastavit výstavbu Temelína
- dosáhnout výměny klasických žárovek za úsporné ve státních úřadech
- ukončit výrobu a prodej všech freonu s vyjímkou zvláštních průmyslových oborů
- zastavit výstavbu dálnice D8
Krátkodobé:
- založit sdružení obcí proti meziskladům jaderného paliva
- vyměnit klasické žárovky v parlamentu za úsporné
- novelizovat ozonový zákon
- zastavit privatizaci železnic