Dnes je Sobota, 20. dubna 2024, svátek má Marcela
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Granty
Škola občanské iniciat...
Vzdělávání
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 5596
 
Webinfo


 

29.04.2003, 00:15 - rubrika " Servis pro NNO > Škola občanské iniciativy "
Škola občanské iniciativy 22. (Vedení kampaní)

Úvod

Veřejnou aktivitu, ať už na ochranu přírody, zlepšení životního prostředí či povznesení kulturního života v obci, vede většina z nás ve svém volném čase. Toho nikdy není nazbyt, a proto je třeba jakoukoliv činnost předem dobře zvážit, abychom drahocenným časem svým i svých blízkých zbytečně neplýtvali a neztráceli energii v neefektivních projektech. Následující řádky by vám měli pomoci vaše úsilí o změnu dobře rozvrhnout a naplánovat tak, aby vykonaná práce přinesla radost nejen vám, ale i vaším spolupracovníkům, kamarádům a spoluobčanům.

Předem je třeba zdůraznit, že následující díly seriálu vznikaly především na základě osobních zkušeností omezeného okruhu ekologických aktivistů, a tedy si nemůže činit nárok na absolutní pravdivost. Přesto jsme se v něm snažili upozornit na všechna úskalí, se kterými jsme se stkali a věříme, že chybám, které jsme v minulosti učinili a ze kterých jsme se pokusili vzít si ponaučení, se budete vyvarovat.

V závěru tohoto úseku seriálu najdete několik případových studií kampaní. Věříme, že vám pomohou lépe se zorientovat v problému vedení kampaní.

Co je to kampaň

Slovo kampaň má v českých podmínkách řadu ne vždy lichotivých významů. Kdysi bylo téměř výhradně užíváno va spojení "štvavá kampaň", na podzim v okolí cukrovarů bylo podle zápachu poznat, že začala "řepná kampaň", dnes se asi nejčastěji setkáte s tím, že obchodní společnost vede "reklamní kampaň" nebo politici "volební kampaň". I přes velkou různorodost situací, ve kterých se pojem kampaň používá, je možné vystopovat společné prvky.

Společné prvky kampaně:


  • aktivní úsilí

  • vytčený cíl

  • soustředěná, soustavná činnost

  • časová omezenost



Kampaň je soustředěné, časově omezení úsilí o dosažení vytčeného cíle.

Zmiňované charakteristiky nejlépe pochopíme, když si uvedeme příklady toho co kampaní nazývat nelze.

Předem nelze za kampaň považovat to, vydáme-li informační leták s popisem problému a návrhem jeho řešení a dál budeme jenom čekat, že si ho snad všimnou úředníci, politici, či veřejnost a začnou podle něj sami od sebe jednat. Taková činnost totiž postrádá naše aktivní úsilí o změnu.

Za kampaň nelze také považovat občanské jednorázové akce, které tu a tam u příležitosti nějakého výročí uspořádáme. Taková činnost totiž rozhodně není soustředěná a soustavná.

Správnému vytčení cíle se budeme věnovat později. Uvidíte, že i na první pohled tak jednoduchá věc, jako stanovit si cíl svého snažení, může být někdy nepřekonatelným problémem. Nyní jen připomeňme, že například uspořádání série besed s veřejností na dané téma samo o sobě ještě nelze nazvat kampaní, chybí totiž jasný cíl.

Není-li dobře stanoven cíl kampaně, pak se může lehce stát, že naše činnost bude postrádat jasné časové ohraničení. Kampaň nelze vést do nekonečna, ztratí se tím její údernost, účinnost, tedy přednosti, kvůli kterým právě tento typ činnosti vyvíjíme. Nelze tedy vést kampaň na odstranění utrpení všech zvířat, neboť taková kampaň by nikdy neměla svůj konec - nebyla by časově omezena.

Chceme-li vést opravdu dobrou kampaň, pak je třeba výše uvedeným charakteristikám přidat ještě jednu, a to je "příkladnost". Správná kampaň by se totiž měla soustředit na takový cíl, jehož dosažení umožní poukázat na několik rovin problémů zároveň. Tak například kampaň za záchranu severočeské obce Libkovice před jejím zbouráním kvůli těžbě uhlí zároveň poukazovala na podobnou hrozbu v jiných obcích, špatnou energetickou koncepci státu, špatnou sociální siotuaci v regionu, trvalé a pokračující poškozování životního prostředí. Libkovice se tak staly symbolem množiny problémů, které bylo třeba řešit. Kampaň za jejich záchranu se proto mohla stát příkladem pro občany z ostatních obcí ohrožených těžbou.

Výhody a nevýhody vedení kampaní

Vést soustředěnou kampaň za změnu něčeho ve vašem okolí má jistě řadu výhod. Je to efektivní způsob jak cíle dosáhnout, získáte podporu spoluobčanů a ostatních občanských sdružení, získáte prostor v médiích, stanete se respektovaným partnerem pro ty, kteří rozhodují (politiky, úředníky), získáte nové spojence atd.

Vést kampaň v českých podmínkách však může mít i své nevýhody. V první řadě tím vytváříte konflikt a musíte počítat s tím, že se budou aktivizovat i vaší protivnící, získáte jistě i několik nepřátel. Slovo kampaň má stále v ČR poněkud hanlivé zabarvení hlavně proto, že bylo v minulosti spojováno s přívlastkem "štvavá". Často je takové úsílí vnímáno jako nestálé, nárazové. To vše jsou okolnosti, které mohou hrát proti vám, proto je třeba si je uvědomovat a umět na ně reagovat.


Autor: Jan Piňos, Martin Ander, Milan Štefanec
Zdroj: Hnutí DUHA
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
Žádné.
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2024 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie