Daň z příjmů právnických osob
Poplatníky daně z příjmů právnických osob jsou osoby, které nejsou fyzickými osobami, včetně organizačních složek státu.
Předmět daně
- Předmětem daně jsou příjmy (výnosy) z veškeré činnosti a z nakládání s veškerým majetkem (dále jen "příjmy"), není-li dále stanoveno jinak.
- U investiční společnosti vytvářející podílové fondy jsou předmětem daně veškeré příjmy investiční společnosti a příjmy pro podílové fondy, do příjmů se nezahrnují příjmy, z nichž je daň vybírána zvláštní sazbou.
- Předmětem daně mimo jiné nejsou příjmy získané zděděním nebo darováním nemovitosti nebo movité věci, anebo majetková práva s výjimkou z nich plynoucích příjmů.
- poplatníků, kteří nejsou zřízeni za účelem podnikání, jsou předmětem daně vždy příjmy z reklam, ze členských příspěvků, a příjmy z nájemného, s výjimkou příjmů z úplatných převodů a úplatného užívání státního majetku mezi organizačními složkami státu a státními organizacemi a z pronájmu a z prodeje státního majetku, které jsou podle zvláštního právního předpisu příjmem státního rozpočtu. u těchto poplatníků nejsou předmětem daně příjmy:
- z činností vyplývajících z jejich poslání, za podmínky, že náklady (výdaje) vynaložené podle tohoto zákona v souvislosti z prováděním těchto činností jsou vyšší; činnosti, které jsou posláním těchto poplatníků, jsou stanoveny zvláštními právními předpisy, statutem, stanovami, zřizovacími a zakládacími listinami,
- z dotací a jiných forem státní podpory a podpory z rozpočtu obcí, jsou-li poskytnuty podle zvláštního předpisu 17b) (míní se zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a opz měně některých souvisejících zákonů)
- z úroků z vkladu na běžném účtu.zapsáni v obchodním rejstříku nebo nepodnikají ani na základě živnostenského oprávnění, jsou předmětem daně pouze příjmy z činností vykonávaných za účelem dosahování zisku nebo z činností, jejichž provozováním lze zisku dosáhnout včetně příjmů z výnosů z cenných papírů.
- Za poplatníky podle předchozího bodu se považují zejména zájmová sdružení právnických osob, pokud mají tato sdružení právní subjektivitu, a nejsou zřízena za účelem výdělečné činnosti, občanská sdružení včetně odborových organizací, politické strany a politická hnutí, registrované církve a náboženské společnosti, nadační fondy, obecně prospěšné společnosti, veřejné vysoké školy, obce, organizační složky státu, vyšší územní samosprávné celky, příspěvkové organizace, státní fondy, a subjekty o nichž tak stanoví zvláštní zákon.
U poplatníků, kteří nejsou založeni nebo zřízeni za účelem podnikání, jsou předmětem daně vždy příjmy z reklam, z členských příspěvků a příjmy z nájemného kromě příjmů z pronájmu státního majetku, které jsou podle zvláštního předpisu příjmem státního rozpočtu. Za poplatníky se v tomto případě považují zejména zájmová sdružení právnických osob, pokud mají tato sdružení právní subjektivitu, občanská sdružení včetně odborových organizací, politické strany a politická hnutí, registrované církve a náboženské společnosti, nadace, obce, okresní úřady, rozpočtové a příspěvkové organizace a státní fondy. Za takové poplatníky se však nepovažují bytová družstva.
U těchto poplatníků nejsou předmětem daně příjmy z činností vyplývající z jejich poslání za podmínky, že náklady vynaložené podle tohoto zákona v souvislosti s prováděním těchto činností jsou vyšší, činnosti, které jsou stanoveny zvláštními předpisy, statutem, stanovami, zřizovacími a zakladatelskými listinami, dále pak příjmy z dotací a jiných forem státní podpory a rozpočtu obcí, jsou-li poskytnuty podle zvláštního předpisu (zákon o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky republiky a obcí v platném znění) z úroků vkladů na běžném účtu.
Od daně jsou mj. osvobozeny:
- členské příspěvky podle stanov, statutu zřizovacích nebo zakladatelských listin, přijaté profesními komorami s nepovinným členstvím, zájmovými sdruženími právnických osob, občanskými sdruženími včetně odborových organizací, politickými stranami a politickými hnutími;
- výnosy kostelních sbírek, příjmy za církevní úkony a příspěvky členů u registrovaných církví a náboženských společností;
- příjmy z loterií a jiných podobných her, u nichž bylo povoleno provozování vydáno podle §4 odst. 2, zákona č. 202/1990 Sb.
Základ daně:
Základem daně je rozdíl, o který příjmy, s výjimkou příjmů, které nejsou předmětem daně, a příjmů osvobozených od daně převyšují výdaje (náklady).
Od základu daně lze odečíst hodnotu darů poskytnutých obcím a právnickým osobám se sídlem na území ČR, jakož i právnickým osobám, které jsou pořadateli veřejných sbírek podle zvláštního zákona a to na financování vědy a vzdělání, výzkumných a vývojových účelů, kultury, školství, na policii, na požární ochranu, na podporu a ochranu mládeže, na ochranu zvířat, na účely sociální, zdravotnické, ekologické, humanitární, charitativní, náboženské pro registrované církve a náboženské společnosti, tělovýchovné a sportovní, a politickým stranám a politickým hnutím na jejich činnost, dále fyzickým osobám s bydlištěm na území ČR, provozujícím školská a zdravotnická zařízení a zařízení na ochranu opuštěných zvířat nebo ohrožených druhů zvířat, na financování těchto zařízení, pokud hodnota daru činí alespoň 2000 Kč. V úhrnu lze odečíst nejvýše 5% ze základu daně. Tento odpočet nemohou uplatnit poplatníci, kteří nejsou založeni nebo zřízeni za účelem podnikání.
Sazba daně:
Sazba daně činí 31 % pokud není v zákoně stanoveno jinak.
Poplatníci, kteří nejsou založeni nebo zřízeni za účelem podnikání mohou snížit základ daně až o 30%, maximálně však o 1.000.000 Kč, použijí-li takto získané prostředky ke krytí nákladů (výdajů) souvisejících s činnostmi, z nichž získané příjmy nejsou předmětem daně. V případě, že 30% snížení činí méně než 300.000 Kč, lze odečíst částku ve výši 300.000 Kč, maximálně však do výše základu daně.
Sleva na dani:
Poplatníkům daně z příjmu fyzických a právnických osob se daň snižuje o
- částku 18.000 Kč za každého pracovníka se změněnou pracovní schopností, a poměrnou část z této částky, je-li výsledkem průměrného ročního přepočteného počtu zaměstnanců desetinné číslo
- částku 60.000 Kč za každého pracovníka se změněnou pracovní schopností s těžším zdravotním postižením, a poměrnou část z této částky, je-li výsledkem průměrného ročního přepočteného počtu zaměstnanců desetinné číslo.
Pro výpočet slevy podle předchozího odstavce je rozhodný průměrný přepočtený počet pracovníků se změněnou pracovní schopností a pracovníků se změněnou pracovní schopností s těžším zdravotním postižením ve zdaňovacím období (zaokrouhlený na celá čísla směrem dolů).
Daň z přidané hodnoty
Zákon o dani z přidané hodnoty je jedním z nejvýznamnějších zákonů zohledňujících zdravotní postižení. Jeho význam spočívá nejenom ve vracení daně z přidané hodnoty při nákupu osobních vozidel dle dále uvedeného ustanovení, ale zejména v tom, že velká většina pomůcek pro zdravotně postižené občany je zařazena do skupin se sníženou daňovou sazbou, což podstatným způsobem zvyšuje jejich dostupnost. Velmi významná je rovněž skutečnost, že služby sociální péče jsou od daně osvobozeny stejně jako výchova a vzdělávání a zdravotnické služby a zboží.
Právní úprava
Zákon č. 588/1992 Sb. o dani z přidané hodnoty
§ 31
Výchova a vzdělávání
(1) Výchovou a vzděláváním se pro účely tohoto zákona rozumí
- výchovná a vzdělávací činnost zařazená podle zvláštního předpisu13) do oddílu SKP 80 (školské výkony a služby) poskytovaná v základních školách, základních uměleckých školách, učilištích, středních odborných učilištích a střediscích a pracovištích praktického vyučování, gymnáziích, středních odborných školách a speciálních školách,28) vysokých školách29) a předškolních zařízeních a školských zařízeních,30)
- činnost prováděná za účelem rekvalifikace zabezpečovaná pověřenými výchovně vzdělávacími zařízeními.31)
(2) Od daně je osvobozeno dodání zboží a poskytování služeb uskutečňované v rámci výchovné a vzdělávací činnosti osobami uvedenými v odstavci 1.
13) Opatření Českého statistického úřadu ze dne 1. 11. 1993 k zavedení Standardní klasifikace produkce č.j. 1174/93-3010, částka 69/1993 Sb.
28) § 2, 57a a 57b zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
29) Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách).
30) Zákon č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.
§ 12 odst. 5 zákona č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů.
31) § 8 vyhlášky Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky č. 21/1991 Sb., o bližších podmínkách zabezpečování rekvalifikace uchazečů o zaměstnání a zaměstnanců, ve znění vyhlášky č. 324/1992 Sb.
§ 32
Zdravotnické služby a zboží
(1) Od daně jsou osvobozeny služby zdravotnické péče zařazené podle zvláštního předpisu13) do pododdílu SKP 85.1 (zdravotní péče), poskytované oprávněnými subjekty33) a vymezené zvláštními předpisy.34)
(2) Od daně je osvobozeno dodání zboží oprávněnými subjekty v rámci zdravotních výkonů podle odstavce 1. Od daně je osvobozeno dodání lidské krve a jejích složek k přímému klinickému využití, lidských orgánů a mateřského mléka. Od daně je osvobozeno též dodání stomatologických výrobků stomatologickými laboratořemi
včetně oprav tohoto zboží, zařazených podle zvláštního předpisu13) do třídy SKP 33.10.92 (opravy a údržba lékařského a chirurgického zařízení).
(3) Od daně je osvobozen výdej nebo prodej léčiv,34a) potravin určených pro zvláštní výživu34b) a prostředků
zdravotnické techniky na lékařský předpis i bez lékařského předpisu oprávněnými subjekty.33)
(4) Od daně je osvobozeno zdravotní pojištění podle zvláštních předpisů.35)
13) Opatření Českého statistického úřadu ze dne 1. 11. 1993 k zavedení Standardní klasifikace produkce č.j. 1174/93 - 3010, částka 69/1993 Sb.
33) Zákon ČNR č. 548/1991 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona ČNR č. 210/1990 Sb. a zákona ČNR č. 425/1990 Sb. Zákon ČNR č. 160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních.
34) Nařízení vlády ČR č. 216/1992 Sb., kterým se vydává Zdravotní řád a provádějí některá ustanovení zákona ČNR č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění.
34a) § 2 odst. 1 zákona č. 79/1997 Sb., o léčivech a o změnách a doplnění některých souvisejících zákonů.
34b) § 1 odst. 1 vyhlášky č. 336/1997 Sb., kterou se stanoví druhy potravin určené pro zvláštní výživu a jejich způsob použití.
35) Zákon ČNR č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění.